مواد غذایی همچنان گرانتر می‌شوند

اسراف و هدر دادن مواد غذایی مشکل کمبود کالا در این کشورها به علت کرونا و جنگ اوکراین را تشدید کرده است و شرایط از وارد شدن این کشورها به موج جدیدی از تورم و بحران اجتماعی خبر می دهد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «اسکای نیوز» امارات در گزارش خود درباره افزایش تورم و افزایش قیمت مواد غذایی در کشورهای عربی نوشت، در سایه کمبود مواد غذایی به عنوان یکی از پیامدهای جنگ اوکراین و وارد شدن جهان به موج جدیدی از تورم، شماری از کشورهای عربی در تامین امنیت غذایی مردم خود با دشواری هایی روبرو هستند.

این در شرایطی است که هنوز اقتصاد جهانی از تاثیرات مصیبت بار ویروس کرونا رنج می برد. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که قیمت مواد غذایی در جهان به بالاترین سطح خود رسیده است. پس از اینکه قیمت مواد غذایی در ماه فوریه به سطح بی سابقه ای رسید شاخص افزایش مواد غذایی در ماه مارس هم ۱۳ درصد جهش داشته است و این موضوع طی ۶۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

به نوشته تارنمای شبکه اسکای نیوز، افزایش شاخص قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی محاسبات کشورهای عربی را در شرایط پیچیده ای قرار داده است. این کشورها به عنوان بزرگترین وارد کنندگان مواد غذایی در جهان از افزایش فاکتور واردات مواد غذایی رنج خواهند بود. به طوری که برپایه گزارش بخش امور اقتصادی اتحادیه عرب هزینه واردات مواد غذایی کشورهای عربی سالیانه به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

کشورهای عربی حدود ۶۳.۵ درصد از نیاز خود به گندم، ۷۵ درصد از نیاز خود به ذرت، ۵۵ درصد از نیاز خود به برنج، ۵۵ درصد از نیاز خود به روغن نباتی را از طریق واردات تامین می کنند. 

 «هاشم عبدالکریم» تحلیلگر مسائل اقتصادی عراقی گفت چشم پوشی کشورهای عربی از سرمایه گذاری در بخش های اصلی کشاورزی و بی توجهی در حمایت از کشاورزان سبب شده است که این کشورها در نتیجه افزایش مواد غذایی در بازارهای جهانی در تنگنا قرار گیرند.

«امید شکری» یکی از مشاوران سیاست خارجی و امنیت انرژی در مرکز پژوهش های کشورهای خلیج فارس که مقر آن در واشنگتن است نیز بر این اعتقاد است کشورهای عربی حدود ۸۰ درصد از نیازهای غذایی خود را از خارج تامین می کنند و اگر اقدام فراگیری برای تامین کمبود منابع غذایی در داخل انجام نشود، این موضوع یک چالش بزرگ به شمار می رود.

همچنین کشورهای عربی افزون بر نداشتن مواد کافی برای تامین مواد غذایی با چالش بزرگ دیگری به نام اسراف و هدر دادن مواد غذایی روبرو هستند. ارزش مقدار مواد غذایی که سالانه در کشورهای عربی اسراف و هدار داده می شود حدود ۶۰ میلیارد دلار است.

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 18353

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =