آینده تاریک در انتظار بازار جهانی گندم

تصمیم هند قیمت جهانی گندم را به بالاترین سطح رساند و آینده آن را در وضعیت تیره و تاری قرار داده است.

به گزارش تحریریه، ممنوعیت صادرات هند نگرانی ها را از یک بحران بزرگ غذایی افزایش داده است. قیمت گندم روز گذشته پس از اینکه هند تصمیم گرفت صادرات این کالا را به دلیل موج گرما ممنوع کند، به رکورد جدیدی رسید.

با باز شدن بازار اروپا، قیمت هر تن گندم به ۴۳۵ یورو (۴۵۳ دلار) رسید. گندم زمستانه قرمز نرم هم برای تحویل در جولای ۴.۲ درصد افزایش یافت.

دهلی نو اعلام کرد که در حال محدود کردن صادرات این کالای مهم است زیرا این کشور، دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان، گرم ترین مارس خود را در تاریخ ثبت کرده است و شاید این گرما موجب کاهش تولی گندم در فصل بعد شود.

مقامات هندی نسبت به امنیت غذایی ۱.۴ میلیارد نفر از مردم کشور به دلیل کاهش تولید و قیمت های جهانی به شدت ابراز نگرانی می کنند.

دهلی نو گفت که قراردادهای صادراتی توافق شده قبل از دستورالعمل اخیر در ۱۳ مه همچنان قابل اجراست. این قانون در مورد توافق های جدید و محموله های آتی اجرا می شود و باید به تایید دولت برسند.

این ممنوعیت صادرات انتقاد شدید گروه هفت کشور صنعتی را هم به دنبال داشت. مقام های این کشورها اعلام کردند که چنین اقداماتی بحران افزایش قیمت مواد غذایی را تشدید می کند.

هند که دارای ظرفیت ذخیره عمده گندم برای میان مدت است، پیش از این اعلام کرده بود که آماده کمک به بازار برای جبران بخشی از کمبود عرضه ناشی از درگیری روسیه و اوکراین است.

این دو کشور درگیر جنگ، از تامین کنندگان عمده مواد کشاورزی در بازار بین المللی هستند و حدود ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص می دادند. وضعیت کنونی این نگرانی را ایجاد کرده که جهان ممکن است در آستانه ورود به یک بحران بزرگ غذایی باشد.

پایان/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 19110

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =