اتحاد  سوریه و عراق علیه اردوغان

تحلیلگر سرشناس جهان عرب اعتقاد دارد اقدام نظامی ترکیه در خاک عراق و سوریه سبب متحد شدن این دو کشور در یک جبهه علیه آنکارا خواهد شد و نتایج معکوس و ناگواری را برای امنیت داخلی ترکیه به دنبال دارد.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، وزارت امور خارجه سوریه سکوت را کنار گذاشت و با انتشار بیانیه شدید اللحنی وجود هرگونه ارتباط با ترکیه را تکذیب کرد. وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد امکان ندارد با نظام تروریستی که از تروریست ها پیشتیبانی می کند و آنها را آموزش و در سراسر منطقه و جهان گسترش می دهد، همکاری کند. آفت دروغ و دورویی تنها محدود به «رجب طیب اردوغان» نیست. بلکه این موضوع به دیگر مسوولان نظام وی هم سرایت پیدا کرده است. 

به نوشته رای الیوم، این خشم سوریه همانطوری که خبرگزاری رسمی این کشور «سانا» اعلام کرد، پاسخی محکم به اظهارات «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه است که ادعا کرد، امکان همکاری با سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم وجود دارد.

همزمان شدن این ادعای مسوولان ترکیه با تکذیب ادعاهای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از سوی مقامات عراقی هم تصادفی نیست. رئیس جمهوری ترکیه درباره عراق هم ادعا کرده بود که حمله های هوایی نیروها و جنگنده های ترکیه در شمال عراق از حمایت دولت عراق برخوردار است. 

عبدالباری عطوان افزود: رجب طیب اردغان این روزها با بحران های اقتصادی و امنیتی ناگواری روبرو است. برپایه گزارش های رسمی گروه های مسلح کرد وابسته به حزب کارگران کردستان حمله های خود را در استانبول و برخی دیگر از شهرهای ترکیه آغاز کرده اند.

ادعاهای ترکیه درباره حمایت دولت عراق از حمله های اخیر در سرزمین های عراق و موافقت سوریه با حمله در منطقه الحسکه در شمال این کشور تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حمله های ترکیه است که حاکمیت سرزمینی این دو کشور را نادیده می گیرد. هدف اردوغان از این اقدام کاستن از خشم مردمی علیه خود در افکار عمومی ترکیه است. 

به نوشته روزنامه رای الیوم، دولت اردوغان و نیروهای آن بخش هایی از سرزمین عراق را اشغال و در آنجا پایگاه های نظامی تاسیس کرده اند و هزاران تن از سربازان ترکیه و تجهیزات آنها در این پایگاه ها حضور دارند. ترکیه در شمال و شمال غرب سوریه هم به بهانه مبارزه با تروریسم دست به چنین اقدامی  زده است و گروه های کرد مخالف نظام ترکیه را در فهرست تروریسم قرار داده و به آنان حمله می کند.

این در حالی است که اقدام نظامی ترکیه در خاک عراق و سوریه سبب متحد شدن این دو کشور در یک جبهه علیه آنکارا خواهد شد. شاید این موضوع سبب حمایت پنهان این دو کشور از گروه های مخالف کرد در مبارزه با دولت کنونی ترکیه شود.

اقدامات اردوغان علیه نظام سوریه و عراق که همراه با زورگویی و قلدرمابی است نتایج معکوس و ناگواری برای امنیت داخلی ترکیه به دنبال خواهد داد و خشونت را به داخل ترکیه خواهد کشاند. این موضوع سبب بی ثباتی ترکیه خواهد شد و بخش گردشگری این کشور را که ۵۰ میلیارد دلار برای خزانه ترکیه در آمد زایی دارد، هدف قرار خواهد داد. 

عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: اردوغان این روزها در داخل و خارج در تنگنا قرار گرفته است. بازی های او در همه عرصه ها به ویژه در بحران اوکراین نتایج معکوس و منفی برای امنیت و ثبات ترکیه خواهد داشت. روسیه فروش پهپادهای «بیرقدار» ترکیه به اوکراین را فراموش نخواهد کرد. مشکل بزرگ اردوغان این است که منافع شخصی را بر منافع، امنیت و ثبات ترکیه برتری می دهد. او در این زمینه آمادگی دادن امتیازهای بسیاری به رژیم اسرائیل، مصر، عربستان، امارات، یونان، قبرس و ... را دارد. اما درباره سوریه او راضی به اعتراف به شکست سیاست های خود و باقی ماندن «بشار اسد» در قدرت نیست؛ اگرچه این دیدگاه او به ویرانی ترکیه و تبدیل آن به کشوری شکست خورده و آکنده از آشوب و بی ثباتی تمام شود.

پایان/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18503

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 0
      اين مردك احمقي بيش نيست و تمام تحليلهايش از روي ناداني و كذب هست.