افزایش امید به رشد اقتصادی عراق

بهبود شاخص عملکرد اقتصاد عراق و افزایش سطح در آمدهای این کشور از آغاز سال جاری میلادی سبب شده است که کارشناسان نسبت به آینده اقتصادی عراق خوش بین باشند زیرا ذخائر ارزی بیش از ۷۰ میلیارد دلاری بغداد فرصتی برای اصلاح اقتصاد است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت،  وزارت نفت عراق، چندی پیش اعلام کرد که در آمدهای ناشی از تجارت نفت در سه ماه نخست سال جاری میلادی فراتر از ۱۱ میلیارد دلار بوده است. این رقم طی ۵ دهه گذشته بی نظیر بوده است.

این افزایش در آمد در شرایطی است که از نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی در آمدهای نفتی عراق در هر ماه به رقم حدود ۲.۵ و ۳.۵ میلیارد دلار رسید و این نشان می دهد که عراق ماهانه از کمبود بودجه حدود  ۳.۵ تا ۴.۵ میلیارد دلار رنج می برد. 

عراق بیش از ۹۰ درصد از در آمدهای نفتی خود را به بودجه اختصاص می دهد. با این وجود بغداد همواره از کمبود انرژی، فرسودگی زیرساخت ها و قطع پیوسته جریان برق رنج می برد. این در حالی است که بانک جهانی در یکی از گزارش های اخیر خود اعلام کرد که عراق در میان کشورهای عربی در سال ۲۰۲۲ میلادی رتبه نخست را در زمینه رشد تولید ملی خواهد داشت و این یک شاخص مثبت است که اقتصاد این کشور را از خطوط قرمز دور خواهد کرد.

Is it safe to buy Iraqi Dinar... - Money Talks by SafeDinar.com

گزارش های بانک جهانی بیانگر آن است که تولید ملی عراق در سال جاری با رشد ۵ درصدی روبرو خواهد شد. این موضوع سبب می شود عراق در پرداخت بدهی های خود نیز عملکرد بهتری داشته باشد.

 در این زمینه «محمد داغر» تحلیلگر مسائل اقتصاد به خبرگزاری رسمی عراق گفت آمارهای بانک مرکزی هم بیانگر آن است که عملکرد کلی اقتصاد عراق در مقایسه با سال های گذشته بهبود یافته است. دولت هم باید از افزایش قیمت نفت برای سرمایه گذاری استفاده کند.

روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: عراق اکنون پس از آنکه ذخائر ارزی این کشور به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسیده است که این فرصت واقعی را برای اصلاح اقتصاد آن پدید می آورد. 

پایان/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =