امید رجب به اعراب برای پیروزی در انتخابات ترکیه

«رجب طیب اردوغان» با اصلاح سیاست خارجی و چرخش به سوی برخی کشورهای عربی تلاش می کند بحران اقتصادی خوساخته را کم اثر کند و شانس پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش دهد.

به گزارش تحریریه، تحلیلگران اعتقاد دارند چرخش در سیاست خارجی ترکیه به ویژه درباره روابط با امارات، عربستان و مصر در نتیجه تغییر فضای منطقه ای و بین المللی و گرفتاری این کشور در شرایط سخت اقتصادی و پایین آمدن ارزش لیر و افت قدرت خرید مردم صورت صورت گرفته است. به طور قطع اردوغان به دنبال اهداف انتخاباتی از این ترفندها است. 

روزنامه «الخلیج» امارات در گزارشی به قلم «محمد نورالدین» درباره چرخش در سیاست خارجی ترکیه نوشت، به نظر می رسد ترکیه حدود یک سال است که تصمیم گرفته در سیاست خارجی خود چرخش داشته باشد. اگرچه تا کنون تلاش های ترکیه در این زمینه تنها درباره روابط با امارات نتایج ملموسی داشته است اما بهبود روابط با امارات تکمیل نخواهد شد مگر با اصلاح روابط ترکیه با عربستان سعودی و این موضوعی داغی است.

 این روزها رسانه های ترکیه و عربی درباره ارتباط آنکارا و ریاض گزارش منتشر می کنند و از سفر قریب الوقوع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به عربستان می نویسند.

How Turkey and Saudi Arabia became frenemies – and why the Khashoggi case  could change that

روزنامه الخلیج در بخشی از گزارش خود درباره روابط ترکیه با مصر هم نوشت، ارتباط دو کشور هم امور متوقف نشده است. اگرچه روابط این کشور با مصر در مقایسه با روابط آنکارا با دیگر کشورها روند کندی را طی می کند، اما پاسخ مثبت «سامح شکری» وزیر امور خارجه به مصر به درخواست همتای ترک خود برای حضور در میهمانی افطار در استانبول از نشانه های بهبودی زودهنگام روابط این کشور است. با اینحال موضوع سفر رئیس جمهوری دو کشور به یکدیگر زمان خواهد برد.

درباره روابط ترکیه با سوریه هم این روزنامه اماراتی نوشت: در این زمینه تردیدی نیست که روابط ترکیه با سوریه دارای اهمیت و حساسیت بالایی است. این روابط در نتیجه بسیاری از پرونده های پیچیده با چالش هایی روبرو است و قابل مقایسه با پرونده روابط ترکیه با دیگر کشورها نیست.

تا زمانی که ترکیه بخش هایی از خاک سوریه را اشغال کرده و پذیرای 4 میلیون پناهنده سوری در خاک خود است و از عناصر مسلح در ادلب حمایت می کند و نظام سوریه را به رسمیت نمی شناسد، حل پرونده روابط ترکیه با این کشور با سختی های بسیاری روبرو است.

روابط با سوریه نیاز به اراده قوی از سوی ترکیه دارد. اما به نظر می رسد دولتمردان کنونی ترکیه این اراده را ندارند و شاید روابط این دو کشور در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است

 با وجود همه نشانه های مثبت درباره چرخش در سیاست خارجی ترکیه باز هم می توان گفت که این چرخش در نتیجه تغییر فضای منطقه ای و بین المللی و گرفتاری ترکیه در شرایط سخت اقتصادی و پایین آمدن ارزش پول و قدرت خرید مردم این کشور صورت گرفته است و اردوغان تلاش می کند با این اقدامات شانس خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده افزایش دهد.

پایان/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 18373

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =