رویای اردوغان در آفریقا

«رجب طیب اردوغان» تلاش دارد از شرایط کشورهای آفریقایی و گرفتاری های امنیتی و اقتصادی آن ها استفاده کند و ضمن حضور بی دردسر در قاره، راه فراری را برای اقتصاد درمانده ترکیه پیدا کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در گزارشی پیرامون سفر اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به کشورهای آفریقایی نوشت، هدف اردوغان از سفر به کشورهای آفریقایی تقویت حضور ترکیه در این قاره است.

همچنین ترکیه تلاش می کند از فضای برقراری روابط با کشورهای عربی و گرفتاری این کشورها با بحران ها استفاده کند تا بدون هیچ گونه دردسری حضور خود را در قاره آفریقا تقویت سازد. این کشور طی سال های گذشته برای حضور در قاره آفریقا به ویژه در منطقه شاخ آفریقا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال رقابت بود.

اکنون ترکیه تلاش می کند از کاهش نفوذ فرانسه در قاره آفریقا و همچنین آشفتگی های ناشی از عقب نشینی نیروهای فرانسه از منطقه ساحل آفریقا استفاده کند. در چنین شرایطی ترکیه سعی دارد خود را به عنوان همپیمان قابل اعتمادی برای کشورهای آفریقایی معرفی کند.

Erdoğan's visit to Africa and Turkey's new identity | | SETA

به نوشته روزنامه العرب، ترک ها امیدوارند که سفر اخیر اروغان به کشورهای آفریقایی از جمله کنگو، سنگال و گینه درهای همکاری جدید ترکیه با کشورهای آفریقایی را بگشاید و هدف اردوغان یعنی افزایش تجارت دوجانبه را تقویت کند.

«یوسف جنگ داو» عضو شورای تجارت ترکیه و گنگو  در این زمینه به روزنامه العرب گفت ترک ها به تقویت روابط دوستی و همکاری با کشورهای آفریقا اهمیت ویژه ای می دهند. ترکیه خواهان تحقق منافع متقابل و پیشرفت و رشد اقتصادی مشترک است و سفر اردوغان در افزایش حجم همکاری ها و سرمایه گذاری های نقش خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در سال گذشته کالاهایی به ارزش 529.5 میلیون دلار به سنگال فروخته و از این کشور کالاهایی به ارزش 10.9 میلیون دلار خریداری کرده است.

پایان/

۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 16924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =