عصبانیت اردوغان از تصمیم جدید آمریکا

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از تصمیم واشنگتن برای لغو محدودیت های تجارت تسلیحات با جزیره قبرس ناراضی است.

به گزارش تحریریه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش پس از تصمیم ایالات متحده برای رفع محدودیت های فروش تسلیحات دفاعی با جزیره قبرس، حضور نظامی خود را در شمال این جزیره تقویت خواهد کرد.

اردوغان در گفت وگو با سی ان ان ترک گفت که تصمیم واشنگتن در مورد فروش تسلیحات به جزیره از نظر ماهیت و زمان غیرقابل توضیح است.

اوایل ماه جاری، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که برای سال مالی ۲۰۲۳، ممنوعیت طولانی مدت فروش تسلیحات آمریکایی به جمهوری قبرس را به حالت تعلیق در می آورد؛ واشنگتن اعتقاد پیدا کرده است که این کشور شرایط لازم را برای دریافت سلاح آمریکایی را کسب کرده است.

ایالات متحده خاطرنشان کرد تا زمانی که قبرس با واشنگتن در مقررات مبارزه با پولشویی همکاری کند و به ممنوعیت دسترسی کشتی‌های نظامی روسیه به بنادر خود ادامه دهد، محدودیت‌ها لغو خواهند شد.

با این حال، اردوغان اقدام فوق را محکوم کرد و اظهار داشت که واشنگتن «گام‌های دو قبرس و یونان را که صلح و ثبات در شرق مدیترانه را تهدید می‌کنند، نادیده می‌گیرد و حتی آن ها را تشویق می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد که لغو ممنوعیت فروش تسلیحات به قبرس به مسابقه تسلیحاتی منجر می شود و تلاش ها برای دستیابی به توافق صلح در این جزیره را ناکام می گذارد.

عصبانیت اردوغان از تصمیم جدید آمریکا

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ترکیه در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰۰ سرباز در جزیره دارد و آنها را با سلاح های زمینی، دریایی و هوایی، مهمات و وسایل نقلیه تقویت خواهد کرد، گفت: آیا ما کنار خواهیم ایستاد؟ ما نمی توانیم.»

قبرس از زمانی که جنگ بین یونانی‌ها و ترک‌های قبرس در سال ۱۹۶۳ آغاز شد، به موضوعی داغ برای ترکیه تبدیل شده است. پس از کودتای نظامی در سال ۱۹۷۴، جزیره اساساً به دو منطقه اداری تقسیم شد.

دو سوم این جزیره تحت کنترل دولت یونانی قبرس قرار دارد که در سطح بین المللی به عنوان جمهوری قبرس شناخته می شود و عضو کامل اتحادیه اروپا است. در مقابل بقیه قلمروی جزیره قبرس خود را جمهوری ترک قبرس شمالی می نامند، دولتی دوفاکتو می باشد که تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته شده است.

پایان/

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =