اتحادیه اروپا ترکیه را تحریم می‌کند؟

نماینده ارشد پارلمان آلمان می گوید اتحادیه اروپا باید بسیار جدی موضوع تحریم و مجازات آنکارا را بررسی کند، زیرا این کشور مرتب منافع اتحادیه اروپا و ناتو را تضعیف می کند.

به گزارش تحریریه، «یورگن تریتین» نماینده مجلس ارشد آلمانی معتقد است اتحادیه اروپا باید اقدامات اقتصادی ویژه ای را علیه ترکیه مخصوصا در مورد موضع این کشور در درگیری بین روسیه و اوکراین، تنش با یونان و سایر مسائل در نظر بگیرد.

وی که پیش از این وزیر محیط زیست و اکنون رئیس سیاست خارجی حزب سبز آلمان استد، این اظهارات را در مصاحبه ای با روزنامه یونانی «Kathimerini» بیان کرد.

وی بر این باور است که ترکیه به طور مرتب منافع مشترک اتحادیه اروپا و ناتو را تضعیف می کند. این کشور را سیاست خود تحریم‌ها علیه روسیه را تضعیف می‌کند، علیه قوانین بین‌المللی در سوریه عمل می‌کند، از کنترل تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی جلوگیری کرده است و حقوق حاکمیت یونان، متحد ناتو و عضو اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.

این نماینده مجلس همچنین به «رجب طیب اردوغان»اتحادیه اروپا ترکیه را تحریم می‌کند؟

رئیس جمهور ترکیه هم حمله و او را متهم کرد که تنها اهداف سیاسی داخلی خود را دنبال می کند و منافع مشترک یورو-آتلانتیک را نادیده می گیرد.

تریتین پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا باید آنکارا را با محدودیت های اقتصادی هدف قرار دهد تا پیامی قوی را برای اردوغان ارسال کند زیرا ترکیه به این بلوک بیشتر از همه نیاز دارد.

وی تصریح کرد از آنجایی که هیچ مکانیسم تحریمی در داخل ناتو وجود ندارد و همچنین اخراج یک عضو ممکن نیست، اتحادیه اروپا باید به طور جدی اقدامات اقتصادی و تحریم ترکیه را در دستور کار قرار دهد. ترکیه به بازار اروپا و به اتحاد با ناتو نیاز دارد. این را باید برای آنکار خیلی روشن بیان کرد.

آنکارا از مدتها قبل در آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا بوده است، و نخستین پیشنهاد خود را در سال ۱۹۸۷ مطرح کرد. با این حال، این روند بسیار کند بوده است. وضعیت نامزد رسمی عضویت این کشور در سال ۱۹۹۹ تائید شد ولی هیچ تغییری در وضعیت ترکیه ایجاد نشد.

اتحادیه اروپا ترکیه را تحریم می‌کند؟

از آن زمان تاکنون نه تنها هیچ پیشرفتی حاصل نشد، بلکه ترکیه بارها بر سر مسائل مختلف سیاست خارجی با این اتحادیه تنش داشته است. این کشور نتوانسته معیارهای سیاسی و اقتصادی مورد نظر بروکسل برای تبدیل شدن به یک عضو تمام عیار را برآورده کند. افزون بر این روابط ترکیه با اتحادیه اروپا به تدریج از سال ۲۰۱۶ و به دنبال کودتای نافرجام در این کشور و تنش با اتحادیه اروپا در قضیه هجوم مهاجران رو به وخامت گذاشته است.

در ماه‌های اخیر نیز موضع آنکارا در قبال بحران اوکراین با بروکسل در تضاد است. ترکیه از پیوستن به تحریم های غرب علیه روسیه امتناع کرده و روابط خود را با مسکو و کی یف حفظ نمود و به دنبال ایفای نقش میانجی در درگیری های جاری بوده است.

علاوه بر این ترکیه به تازگی تنش‌های تازه‌ای را با دشمن دیرینه‌اش – و متحد ناتو – یونان تجربه کرده است. این دو کشور درگیر اختلافات تلخی بر سر وضعیت مرزی و مالکیت و نظامی‌سازی جزایر دریای اژه شده اند.

پایان/

۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22032

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =