توهمات گازی یک سالخورده

در حالیکه ترکیه منابع گازی قابل توجهی ندارد، رئیس جمهور این کشور می گوید استانبول در آستانه تبدیل شدن به یک قطب مهم انرژی بین المللی است.

به گزارش تحریریه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مدعی شد که ترکیه در حال تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ گاز طبیعی است که بسیاری از کشورهای خارجی می توانند در آینده به آن تکیه کنند.

وی افزود اتخاذ یک موضع متوازن در قبال درگیری اوکراین به آنکارا کمک کرده است تا از بحران انرژی جدی برای خودش جلوگیری کند.

اردوغان که در یک رویداد سیاسی در استان مالاتیا در شرق ترکیه سخنرانی کرد، مخالفانی را که از او خواسته بودند در بحران اوکراین سمتی انتخاب کند، مورد انتقاد قرار داد. او گفت اگر آنکارا از گفت وگو با مسکو و کی یف خودداری می کرد، خودش راهم مثل اتحادیه اروپا در یک موقعیت آسیب پذیر قرار می داد.

وی افزود: کل جهان از سیاست متعادل ما که در مواجهه با این بحران به نمایش گذاشتیم قدردانی کردند. اگر کشور ترکیه از سوی اپوزیسیون هدایت می شد، نمی‌دانم این زمستان را چگونه سپری می‌کردیم.

توهمات گازی یک سالخورده

وی با بیان اینکه آنکارا راه دیگری را از نظر امنیت انرژی انتخاب کرده است و مشکلی برای گاز نخواهد داشت، ادعا کرد: استانبول قطب اصلی گاز طبیعی خواهد بود.

این اظهارات اردوغان به دنبال اعلام آنکارا مبنی بر پذیرش پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود برای ایجاد یک هاب بین المللی گاز طبیعی در این کشور صورت گرفت.

این دو رهبر هفته گذشته در جریان نشستی در پایتخت قزاقستان، گفتگو کردند. رهبر روسیه پیشنهاد داد که گاز خطوط لوله نورد استریم به زیر دریای بالتیک که در اثر انفجارهای ماه گذشته در اقدامات آشکار خرابکارانه آسیب دیده بود، به سمت ترکیه هدایت شود.

در همین حال، بسیاری از کشورهای غربی، از جمله آمریکا، از این پیشنهاد ناراحت شدند. «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، تاکید کرد که واشنگتن همچنان از متحدان خود می خواهد تا گام هایی را برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود بردارند تا اتکای انرژی خود به روسیه را کاهش دهند.

این بیانیه توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز تکرار شد. وی نیز مدعی شد با توجه به اینکه اروپا قصد دارد خود را از انرژی روسیه دور کند، پیشنهاد تبدیل ترکیه به یک مرکز گاز بی معنی است.

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22376

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • ال IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      3 3
      اقای اردوغان .یک فرد وطن پرست.و عاشقه کشورشه..شما با این نوع.طرز خبر..و انتخاب عکس های نا همخون با خبر .و متن غیر کارشناسی .فقط ..به خودتون به عنوان .یک خبر گزاری حرفه ای ضربه میزنید...شما متوانید .با استفاده از خبر بی طرف .و کارشناسی حرفه ای..در انتقال تجربه موفق دیگر کشورها...به مسولین کشور ..در تصمیم های درست .اینده کشور سهیم باشید