رویای اردوغان، تبدیل ترکیه به مرکز گاز جهان

کارشناسان مسائل انرژی معتقدند ترکیه در مسیر خود برای تبدیل شدن به بازار گاز جهانی با چالش هایی همچون افزایش مصرف داخلی و بحران های ژئوپلتیکی به ویژه تنش با کشورهای حاشیه مدیترانه روبرو خواهد شد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های «الروابط» عراق نوشت، کارشناسان و تحلیلگران ترک معتقدند بحران انرژی میان غرب و روسیه، آثار مثبتی برای ترکیه که تبدیل شدن به بزرگترین بازار گازی جهان را برای خود هدفگذاری کرده است، به دنبال خواهد داشت.

طبق این گزارش، هنوز هم بحران انرژی که از زمان جنگ اوکراین آغاز شد، ادامه دارد. روسیه صادرات انرژی به اروپا را متوقف کرده است و کشورهای اروپایی هم واردات نفت و گاز طبیعی از روسیه را تحریم کرده اند؛ آنها به دنبال جایگزینی برای انرژی روسیه هستند.

برپایه گزارش بخش عربی زبان تارنمای «TRT»، ترکیه به عنوان واسطه مهمی در بحران میان روسیه و اوکراین ظاهر شد. این کشور سال قبل در توافق غلات نقش مهمی را بازی کرد. همچنین ترکیه تلاش های خود را برای تبدیل شدن به ایستگاه اصلی صادرات گاز به اروپا افزایش داده است. این کشور به دنبال آن است که گاز روسیهو باکو را از خاک خود به کشورهای اروپایی صادر کند.

این تارنما از قول «اوگوز هان آق ینر» رئیس مرکز پژوهش های راهبردی انرژی ترکیه نوشت، هدف آنکارا آن است که به مرکز تجارت گاز تبدیل شود. این کشور به دنبال جذب شماری از صادر کنندگان و وارد کنندگان این ماده است. آنکارا می خواهد قیمت بازارهای منطقه ای را مشخص کند. این کشور به دنبال آن است که به مرکز تجارت گاز تبدیل شود که هدف آن فراتر از انبار کردن انرژی و انتقال آن به اروپا است.

وی افزود ادامه بحران انرژی میان روسیه و غرب زمینه را برای ترکیه در این زمینه فراهم می کند. ترکیه طرح ها و اهداف چندی را برای خود در این راستا از جمله ایجاد بازار گاز در داخل خاک خود ترسیم کرده است. ترکیه اکنون روند خرید و فروش در چارچوب این بازار را آغاز کرده است و حتی اکتشاف گاز طبیعی در حریم آبی ترکیه هم موجب تقویت این برنامه ریزی های ترکیه شده است.

ترکیه به روند خرید گاز ادامه می دهد و چارچوب انتقال گاز داخلی و وارداتی به خارج را هم گسترش خواهد داد. توافق صادرات گاز از ترکیه به بلغارستان نمونه ای از این روند است. ترکیه علاوه بر واردات ۱۰ میلیارد متر مکعب از باکو به دنبال واردات ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه است. این اقدام سبب می شود تا ترکیه به مرکز تجارت گاز تبدیل گردد.

رویای اردوغان، تبدیل ترکیه به مرکز گاز جهان

بر اساس این گزارش، با وجود تحریم ظاهری، شماری از کشورهای اروپایی برای دسترسی به گاز روسیه به ترکیه تکیه کرده اند. گاز روسیه پس از وارد شدن به خاک ترکیه، از سوی ترکیه قیمت گذاری خواهد شد و بار دیگر به اروپا صادر می شود. پیش بینی می شود طی ۵۰ سال ترکیه به بزرگترین مرکز گاز اروپا و یکی از بزرگترین بازارهای جهانی گاز تبدیل شود.

چالش های ترکیه در مسیر تبدیل شدن به مرکز جهانی گاز

به نوشته مرکز پژوهش ها و بررسی های الروابط، «خالد فواد» پژوهشگر مسائل انرژی درباره چالش های موجود فراروی ترکیه برای تبدیل شدن به مرکز منطقه ای و بین المللی گاز گفت: افزایش مداوم مصرف گاز طبیعی یک چالش داخلی برای ترکیه است زیرا نیاز این کشور به واردات گاز برای تامین مصرف داخلی را افزایش می دهد. چالش های خارجی هم در این زمینه پیچیده هستند. بیشتر این چالش ها ژئوپلتیکی هستند که از جمله آن ها بحران گاز در مدیترانه به دلیل درگیری و تنش مرزی میان کشورهای حاشیه مدیترانه است.
برپایه این گزارش، «یاسر هلال» پژوهشگر مسائل انرژی و اقتصاد نیز اعتقاد دارد چالش های دیگری مثل گسترش چارچوب قانونی و سازمانی برای مبادله گاز و قیمت گذاری آن در چارچوب سازوکارو بازار وجود دارد که باید برای آن راه حلی اندیشیده شود.

پایان/

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27186

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =