دالان تورانی یا فتنه ناتو؟!

کریدور جعلی زنگه زور یا دالان تورانی ناتو بخشی از فتنه ناتو و غرب به واسطه بازیگر مکار استعمارگر یعنی انگلستان است.

تاریخ و تجارب نشان داده که ورود نیروهای فرامنطقه ای که برای تأمین امنیت کشورهای منطقه وارد عمل شده اند، جز بی ثباتی، نتیجه دیگری را به همراه نداشته است. به بیانی دیگر کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا همواره فقط به دنبال منافع خود بوده اند.

جمهوری اسلامی ایران هرگونه همکاری نیروهای کشورهای بیگانه در منطقه را، نمونه بارز دخالت و بی ثبات کردن امنیت کشورها در منطقه می داند.

در اوایل تیر ‌ماه سال جاری دیداری سه ‌جانبه‌ای بین وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در واشنگتن برگزار شد که از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشد، اما باید این نکته را یادآور شد که بعد از ورود آمریکا به این مسئله، تحرکات آذربایجان در منطقه افزایش پیدا کرده است.

کریدور جعلی زنگه زور یا دالان تورانی ناتو بخشی از فتنه ناتو و غرب به واسطه بازیگر مکار استعمارگر یعنی انگلستان است.

سفر هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، به تهران برای ارزیابی و محک زدن ایران انجام شد، که با این پیام از طرف ایران به عدم تغییر ژئوپلیتیکی مرزها روبه رو شد، همان پیامی که مقام معظم رهبری قبلاً به آن اشاره کرده بود.

قفقاز جنوبی، برای ناتو و غرب به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی و وجود ذخایر و منابع طبیعی به ویژه انرژی و همچنین دالان حمل و نقل و ترانزیت و محل اتصال آسیا با غرب دارای اهمیت ویژه ای است. ناتو علی الخصوص آمریکا برای رسیدن به منافع و نفوذ خود در این منطقه مهم، حل مناقشات بین این کشورها را در دستور کار خود قرار داده است. این مهم را در رزمایش خود با ارمنستان به عنوان القای یک ناجی را می توان به وضوح مشاهده کرد.

علاوه بر مباحث بیان شده آمریکا از نفوذ ایران در جنوب قفقاز به‌خصوص آذربایجان هراس دارد، به دلیل اینکه آذربایجان بیشترین انطباق مذهبی، نژادی و تاریخی را با ایران دارد.

روسیه در پی ناتوانی در صلح بانی در کریدور مسدود شده لاچین و همچنین تبعات پس از جنگ در اوکراین، و فاصله گرفتن روسیه از تحولات منطقه، به خصوص در مسئله باکو و ارمنستان، ناتوانی ارمنستان در برابر محور ترکیه، آذربایجان و اسرائیل آشکارتر شد؛ این سلسله عوامل باعث شد که دولت غربگرای نیکول پاشینیان در ارمنستان به دنبال این باشد که همزمان علاوه بر همکاری با روسیه، روی همکاری امنیتی با امریکا و اروپا نیز حساب باز کند. و از طرفی همکاری با آمریکا، اهرم فشاری باشد بر جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر در قبال آذربایجان. این نکته را هم باید در نظر گرفت که با توجه به اشتباه محاسباتی روس ها، وضعیت قفقاز جنوبی به دلیل درگیری روسیه در اوکراین و مداخله غرب در قفقاز شرایط را پیچیده تر کرده است.

ترکیه به عنوان عضو ناتو، نیازهای ناتو، غرب و اسرائیل در قفقاز جنوبی را برآورده می کند. مشکلاتی که برای روسیه ایجاد خواهد شد؛ روسیه همزمان با جنگ اوکراین با تسلط بر بازار انرژی اروپا را تحت فشار قرار داده است.

در این بین یکی دیگر از اهداف ناتو بخصوص آمریکا برای اطمینان از امنیت انرژی در آینده و فشار بر روسیه است.

از جمله مشکلاتی که برای ایران از جنگ اخیر قفقاز پیش می آید؛ بازشدن بیشتر پای رژیم صهیونیستی به مرزهای شمال غربی ایران، همچنین استقرار تروریست های تکفیری مستقر در سوریه به مرزهای شمالی ایران و کنترل مرزهای شمال غرب ایران توسط آذربایجان با همکاری ترکیه خواهد بود، تا آنکارا خود را بی نیاز از مسیر ترانزیتی ایران به آذربایجان کند.

از طرفی با اشغال جنوب ارمنستان مسیر ترانزیت ایران برای تبادل و انتقال کالا به اروپا کامل از دست می رود و جمهوری اسلامی ایران کاملاً وابسته به آذربایجان و ترکیه می شود. همچنین جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از معادلات انتقال انرژی به اروپا کنار می رود. حاصل آن که، با گسترش ناتو و حضور بیشتر رژیم صهیونیستی و ترکیه به سمت قفقاز جنوبی امنیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران با تهدید های جدی مواجه خواهد شد. و علاوه بر ایجاد مشکلات برای ایران در قفقاز جنوبی، موقعیت و نفوذ خود روسیه هم در بحث امنیتی و هم انرژی نیز به خطر خواهد افتاد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

پایان/

۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 27524

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =