سایه سنگین بحران اقتصادی برروی لندن

یک اندیشکده آمریکایی عنوان داشت تورم پایدار از جمله عواملی است که موجب رقم خوردن آینده مبهم و افول اقتصادی انگلستان حتی در سال بعد خواهد شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «گاردین» با استناد به مطالعه موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون (PIIE) مستقر در واشنگتن گزارش داد که اقتصاد بریتانیا در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کوچکتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تورم مداوم، کاهش درآمد واقعی خانوارهای کم درآمد و کمبود کارگر منجر به کاهش ۰.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی (GPD) این کشور در سال جاری و یک کاهش ۰.۲ درصدی بعد در سال آینده خواهد شد.

«آدام پوزن»، رئیس PIIE در مورد این گزارش به گاردین اظهار داشت: انگلستان در تمام سال آینده در رکود نخواهد بود، اما روند بهبود با تورم بالاتر از حد انتظار متوقف خواهد شد و در پاسخ به این موضوع، بانک انگلستان نیز باید نرخ بهره را برای مدت بیشتری بالاتر نگه دارد.

پوزن که قبلاً در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس کار می کرد، خاطرنشان کرد که اقتصاد این کشور همچنان تحت تأثیر پیامدهای برگزیت قرار دارد. ضمن آنکه وی از احتمال کاهش برنامه ریزی شده هزینه های دولت در سال آینده خبر داد که باعث تشدید وخامت می شود.

سایه سنگین بحران اقتصادی برروی لندن

هفته گذشته، بانک مرکزی انگلیس پس از کاهش غیرمنتظره تورم در ماه اوت به ۶.۷ درصد و در بحبوحه رشد ضعیف قیمت مواد غذایی و کاهش هزینه های اقامت و سفرهای هوایی، برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته از افزایش نرخ بهره خودداری کرد. با این حال، تورم انگلستان همچنان بالاترین نرخ را در میان اقتصادهای G۷ دارد.

پوزن هشدار داد که در صورت بهبود نیافتن تورم در ماه های آینده، افزایش نرخ بهره امکان پذیر خواهد بود. «کارن دینان» یکی از افرادی که در تهیه گزارش فوق نقش داشت، با برجسته سازی هشدارهای مؤسسه PIIE تصریح کرد که این هشدار تنها در مورد انگلیس صدق نمی کند.

در حالی که به نظر می رسد تورم در بیشتر کشورها در حال کاهش است، اما همچنان بالاتر از اهداف بانک مرکزی است. در نتیجه، اکثر بانک‌های مرکزی باید نرخ‌های سیاستی خود را در سال آینده بالا نگه دارند؛ شرایط مالی سخت ناشی از این تصمیم، باعث افت تقاضا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

پایان/

۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27614

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =