رکود شدید در بازار مسکن انگلیس

خرید و فروش خانه در انگلیس به دلیل افزایش هزینه های وام گیری به پایین ترین حد در ۱۲ سال گذشته رسید.

به گزارش تحریریه، شرکت املاک و مستغلات Zoopla که شاخص قیمت مسکن را بررسی می کند، چند روز قبل گزارش داد که فروش خانه در انگلستان به دلیل افزایش هزینه‌های وام مسکن به پایین‌ترین سطح در بیش از یک دهه گذشته کاهش می‌یابد.

پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تعداد خرید خانه در انگلستان با ۲۱ درصد کاهش سالانه به حدود ۱ میلیون مورد برسد. در سال گذشته تعداد خرید منازل هم ۱.۲۶ میلیون معامله بود ضمن آنکه بالاترین رقم در ۱۴ سال گذشته با ۱.۴۸ میلیون مورد در سال ۲۰۲۱ ثبت شده بود. نکته اینجاست که معافیت های مالیاتی در دوره همه گیری کرونا باعث افزایش خرید ملک شده بود.

بر اساس این گزارش، تقاضا برای مسکن مسکونی طی چهار هفته گذشته نسبت به میانگین پنج سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است، زیرا نرخ های وام مسکن و فشار هزینه های زندگی بر بازار فشار می آورد.

«ریچارد دانل» مدیر اجرایی Zoopla می‌گوید هزینه‌های استقراض بالاتر رفته و باعث کاهش تعداد معاملات شده است، به ویژه خریداران متکی به وام مسکن، بیشترین ضربه را خورده اند.

رکود شدید در بازار مسکن انگلیس

وی افزود: خریداران نقدی مصونیت بیشتری دارند و در فروش های سال ۲۰۲۳ از هر سه فروش بیش از یک نفر به این شکل هستند.

طبق خبرها نرخ وام مسکن در بریتانیا به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر رسیده است. موسسه Moneyfacts اعلام کرد یک وام مسکن ثابت دو ساله معمولی در هفته گذشته با سود ۶.۷۳ درصد محاسبه می شد حال آنکه میانگین سود در قرارداد ثابت پنج ساله ۶.۲۱ درصد بود.

بر اساس گزارش Zoopla، پیش‌بینی می‌شود که تعداد فروش خانه‌هایی که معامله با تامین‌ وام‌های مسکن به نتیجه می رسید امسال ۲۸ درصد کاهش یابد، در حالی که فروش نقدی نسبتا انعطاف‌پذیر باقی خواهد ماند و تنها ۱ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید: برای اینکه شاهد افزایش اشتها برای نقل مکان به خانه در نیمه دوم سال باشیم، ابتدا باید نرخ ها به زیر ۵ درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی انگلیس در ۳ آگوست برای چهاردهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش داد. این نرخ که خود به عنوان شاخص نرخ‌ وام‌های رهنی به شمار می رود، به بالاترین میزان در ۱۵ سال گذشته به ۵.۲۵ درصد رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش های موسسات مالی و اعتباری، تاییدیه های وام مسکن در انگلیس برای اولین بار در سه ماه گذشته در ماه ژوئیه به ۴۹۴۴۴ وام مجاز مسکن کاهش یافت.

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27273

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =