دورنمای کاهش رشد اقتصادی منطقه MENA

بانک جهانی پیش بینی کرد رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که در سال گذشته میلادی حدود ۶ درصد بود در سال جاری به ۱.۹ درصد کاهش یابد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت، بانک جهانی پیش بینی کرد رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که در سال گذشته میلادی حدود ۶ درصد بود در سال جاری به رقم ۱.۹ درصد برسد.

بانک جهانی در گزارش چند روز قبل اعلام کرد رکود اقتصادی کشورهای این منطقه به دلیل کاهش تولید نفت و شرایط سخت اوضاع مالی جهانی و افزایش تورم به وقوع می پیوندد.

این نهاد مالی مهم پیش بینی کرد کاهش رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در کشورهای صادر کننده نفت شورای همکاری خلیج فارس آشکارتر باشد.

برپایه این گزارش پیش بینی شده است که رشد تولید ناخالص ملی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال جاری یک درصد باشد. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی ۷.۳ درصد بود.

دورنمای کاهش رشد اقتصادی منطقه MENA

برآورد این گزارش از درباره کشورهای وارد کننده نفت در منطقه هم حکایت از آن دارد که هنوز هم اوضاع مالی جهانی و افزایش میانگین تورم در مسیر فعالیت اقتصادی مانع ایجاد کند.

این گزارش پیش بینی کرد میانگین رشد کشورهای وارد کننده نفت در سال جاری حدود ۳.۶ درصد باشد. در حالی که این رقم در سال گذشته میلادی ۴.۹ درصد بود.

«فرید بلحاج» معاون رئیس بانک جهانی در امور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: اگر منطقه با روند کند به رشد خود ادامه دهد فراهم کردن فرصت کاری شرافتمندانه برای حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ میلادی با اما و اگرهایی همراه خواهد شد. بدون اجرای اصلاحات مسالمت آمیز سیاسی، چالش های ساختاری مزمن که بازارهای کار منطقه با آن روبرو هستند در کوتاه مدت وخیم تر خواهد شد.

پایان/

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 27735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =