افزایش تجارت روسیه و ترکیه

حجم تجارت روسیه و ترکیه در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده است.

به گزارش تحریریه، «ولادیمیر ایلیچف» معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که همکاری اقتصادی مسکو و آنکارا در سال جاری رو به افزایش بوده است. او گفت که حجم معاملات تجاری بین ژانویه تا سپتامبر به ۴۷ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود که این وزارتخانه انتظار دارد که این رقم برای کل سال به ۶۰ میلیارد دلار برسد و با توجه به پویایی نه ماهه اول این رقم می تواند حتی بیشتر هم باشد.

ایلیچف همچنین در سخنرانی خود در مجمع ساخت روسیه گفت: بر اساس برآوردهای ما، حجم عبور و مرور محموله در حوزه آزوف-دریای سیاه ... می تواند به ۲۵۰ میلیون تن در سال برسد.

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال، تجارت روسیه با ترکیه بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ به ۲۳.۳ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که برای کل سال ۲۰۲۱، این رقم ۳۳ میلیارد دلار بود.

افزایش تجارت روسیه و ترکیه

رشد عمده صادرات به ترکیه، مربوط به محصولات انرژی است، با این حال، افزایش صادرات غیر اولیه و غیرانرژی، از جمله انواع خاصی از محصولات فلزی نیز مشاهده شده است.

دو ماه پیش، ترکیه و روسیه نقشه راه همکاری اقتصادی را امضا کردند که بر اساس آن حجم تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. دو کشور همچنین توافق کردند که روبل روسیه را به عنوان ارزی برای تجارت دوجانبه، از جمله برای تامین گاز طبیعی روسیه معرفی کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در دیدار ماه اوت با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود خاطرنشان کرد که حجم تجارت بین مسکو و آنکارا در حال گسترش است و رقم آن در سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافت و در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ هم دو برابر شده است.

پایان/

۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =