تکاپوی بیهوده اروپا علیه انرژی روسیه

کارشناسان معتقدند توافق کشورهای گروه هفت و استرالیا برای تعیین سقف قیمتِ نفت روسیه، بیش از آنکه به زیان کاخ کرملین باشد به زیان اقتصاد کشورهای اروپایی و گروه هفت تمام خواهد شد.

به گزارش تحریریه، اتحادیه اروپا، استرالیا و کشورهای غربی بر سر تعیین سقف بهای نفت خام روسیه به ارزش بشکه ای ۶۰ دلار به توافق رسیدند و از چند روز قبل این تصمیم به اجرا گذاشته شد. هدف از این اقدام کاستن از درآمدهای حاصل از صادرات و فروش نفت خام روسیه عنوان شد. روسیه هم در پاسخ به چنین تصمیمی تهدید کرد که صادرات نفت را به هر کشوری که به این سقف قیمتی پایبند باشد، قطع می کند.

مرکز پژوهش های راهبردی «المصری» در این زمینه نوشت، اتحادیه اروپا در مسیر تلاش های هدفمند برای کاهش درآمدهای حاصل از فروش انرژی روسیه بر سر تعیین سقف قیمت نفت روسیه به ارزش بشکه ای ۶۰ دلار موافقت کرده است. هدف آمریکا و کشورهای اروپا، کاستن از در آمدهای نفتی روسیه در خلال جنگ با اوکراین است. زیرا آنها ادعا می کنند که روسیه از افزایش قیمت انرژی برای ادامه جنگ در اوکراین استفاده می کند.

بسیاری از گزارش ها نشان می دهند درآمدهای نفتی و گازی حدود ۴۳ درصد از بودجه روسیه را طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ تشکیل داده است.

به نوشته این مرکز پژوهشی، اقدام فوق می تواند پیامدهای بسیاری را در مسیر عرضه و تقاضای انرژی به دنبال داشته باشد و بار دیگر سبب افزایش بهای انرژی شود. این اقدام می تواند عکس العمل روسیه را به دنبال داشته باشد که مهمترین آنها کاهش یا قطع صادرات نفت و گاز به بازارهای اروپایی است.

به طور قطع چنین اقدامی سبب افزایش قیمت انرژی و بر هم خوردن اوضاع بازارهای جهانی می شود. در این صورت اقتصاد کشورهای اروپایی و گروه هفت بیشتر از اقتصاد روسیه زیان خواهند دید.

تکاپوی بیهوده اروپا علیه انرژی روسیه

تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات هم نوشت با تعیین سقف قیمت نفت روسیه نبرد اقتصادی روسیه و کشورهای غربی وارد فاز جدیدی خواهد شد و تغییرات اساسی در بازارهای جهانی نفت ایجاد خواهد شد. این موضوع بر روی کشورهای صادرکننده نفت به ویژه در منطقه خلیج فارس و بازارهای جهانی انرژی و اقتصاد جهانی تاثیر برجای خواهد گذاشت.

«عامر الشوبکی» کارشناس مسائل اقتصادی و متخصص بازارهای انرژی هم به این تارنما گفت اگرچه هدف از تعیین سقف قیمت، پایان دادن به افزایش قیمت نفت و کاستن از درآمدهای نفتی روسیه بود اما این تصمیم بر روی بودجه روسیه تاثیر اندکی خواهد داشت. علاوه بر این در صورتی که قیمت کنونی نفت افزایش یابد سودهای بیشتری را برای خزانه روسیه به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =