ورشکستگی اقتصادی مصر حتمی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی مصری معتقد است اقتصاد این کشور به دلیل در پیش گرفتن سیاست وام گیری به سوی ورشکستگی پیش می رود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «عربی 21» مصر به نقل از «محمود وهبة» کارشناس مسائل اقتصادی مصری نوشت، اقتصاد مصر به دلیل در پیش گرفتن سیاست وام گیری از سوی نظام این کشور به سوی ورشکستگی پیش می رود.

اقتصاد مصر از افزایش وام خارجی رنج می برد. اوضاع اقتصادی مصر به دلیل افزایش بدهی خارجی به اوضاع سریلانکا شبیه است. گزارش ها نشان می دهند مصر در فهرست کشورهایی قرار دارد که به طور جدی با ورشکستگی تهدید می شوند. مصر در این زمینه در رتبه پنجم قرار گرفته است. 

به نوشته عربی 21، محمود وهبه پیش بینی کرد که مصر به دلیل افزایش بدهکاری ها و شکست دولت در تامین نقدینگی در رهایی از بدهکاری خارجی خود ناتوان باشد. در آخرین اقدام قاهره برای رهایی از وام خارجی مجبور شده است از ذخایر بانک مرکزی استفاده کند.

با توجه به اینکه ذخایر ارزی سیاست پولی را تنظیم و خرید مواد غذایی را تضمین می کند این اقدام دولت نادرست ارزیابی می شود. صندوق بین المللی پول و حمایت خارجی هم نمی توانند مشکل مصر را حل کنند و این اقدامات فقط مُسکن هستند. مصر دارای راه حلی برای مشکلات اقتصادی نیست و شرایطی هم که صندوق بین المللی پول اعلام می کند بسیار سخت است.

Is Egypt's new bankruptcy bill enough to lure back investors? - Al-Monitor:  Independent, trusted coverage of the Middle East

طبق نظر این کارشناس، نظام مصر باید از مذاکرات خود با صندوق بین المللی پول برای گرفتن وام چشم پوشی کند. زیرا قاهره قادر به پرداختن بدهکاری های خود نیست. متوقف شدن بازپرداخت بدهکاری ها هم به معنای اعلام ورشکستی است. اما دولت السیسی ورشکستی اقتصادی را اعلام نمی کند و با انواع فریبکاری ها تلاش می کند بر روی ورشکستگی اقتصادی مصر سرپوش نهد.

ورشکستگی به معنای آن است که نظام بانکی زیان خواهد دید و ارزش پول مصر پایین می آید و گرانی بیداد خواهد کرد. تنها راه حل مصر کنار رفتن ساختار کنونی از قدرت است و کناره گیری مقامات کنونی به معنی پایان وام گیری خواهد بود و اگر السیسی کناره گیری کند اوضاع بهتر خواهد شد.

پایان/

۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20461

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • رضایی US ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 0
      یعنی عادی شدن و عادی سازی و نظم آمریکایی که می گفتند معجزه می کنه همین بود؟ چند ماه پیش یکی داشت می گفت در حالی که ایران درحال افوله مصر در حال معجزه اقتصادیه، فرق عادی و غیر عادی اینه. ارتش مصر معتاد به سالی یک میلیارد دلار از آمریکاست، این اصلا کشوره؟