جیره بندی کالاهای اساسی در تونس

تونس برای نخستین بار با نظام جیره بندی کالا و افزایش سرسام آور قیمت ها روبرو شده که خطر تکرار آشوب های اجتماعی را گوشزد می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در بخشی از گزارش خود درباره اوضاع اقتصادی تونس نوشت، در بازارهای این کشور، مغازها اطلاعیه هایی را آویزان کرده اند که به مشتریان هشدار می دهند برخی از کالاها را به مقدار مشخصی باید خریداری کنند.

در این اطلاعیه ها از مشتریان خواسته شده است که یک قوطی شیر، قهوه و کره و ... بیشتر نخرند. این موضوع در بازارهای تونس بی سابقه است. این اتفاق نشان می دهد که در آینده تونس با کمبود کالا روبرو خواهد شد. در بسیاری از مغازه ها خبری از وجود روغن نباتی، شکر و قهوه نیست.

«محسن حسن» استاد اقتصاد و وزیر امور بازرگانی سابق این کشور به روزنامه فوق اعلام کرد برای نخستین بار در تاریخ تونس است که با نظام جیره بندی کنونی و افزایش سرسام آور قیمت ها روبرو هستیم. این خطر به نگرانی های اجتماعی منجر خواهد شد. قدرت خرید شهروندان این کشور به میزان بیش از ۲۱.۵ درصد کاهش یافته است و قشر متوسط جامعه در حال از بین رفتن هستند.

جیره بندی کالاهای اساسی در تونس

این کارشناس اقتصادی درباره دلایل کمبود کالاهای اساسی و افزایش سرسام آور قیمت ها اظهار داشت که فضای بین المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ اوکراین یکی از دلایل کمبود کالاهای اساسی و افزایش سرسام آور قیمت ها است.

وی افزود: عوامل بین المللی تنها دلیل کمبود کالاهای اساسی در این کشور نیست، بلکه عوامل داخلی از جمله ضعف اوضاع مالی عمومی هم در این زمینه تاثیر گذار است.

پایان/

۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 21723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =