انقلابی با عمر یک دهه

مردم تونس به دلیل پایین آمدن سطح وضعیت معیشتی خود و اوضاع نابسامان اقتصادی احساس سرخوردگی می کنند. آمارهای مربوط به بدهکاری، بیکاری و کمبود بودجه و ... بیانگر عمیق تر شدن بحران اجتماعی و اقتصادی در این کشور است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود درباره اوضاع نابسامان اقتصادی تونس و بالا رفتن آمار بدهی، بیکاری و فقر در این کشور نوشت، بسیاری از مردم تونس به دلیل پایین آمدن سطح وضعیت معیشتی خود از زمان انقلاب های بهار عربی سال ۲۰۱۱ میلای و کمبود غذا پس از جنگ اوکراین احساس سرخوردگی می کنند. آمارها بیانگر عمق بحران اجتماعی و اقتصادی در این کشور است.

قدرت اقتصادی این کشور هم نسبت به قبل از انقلاب ضعیف تر شده است این در شرایطی است که جمعیت این کشور حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است. حدود ۲۰ درصد از جمعیت این کشور با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم می کنند. تورم در این کشور طی ماه دسامبر گذشته به رقم ۱۰.۱ درصد رسید که طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. این کشور طی یک سال گذشته در تامین نیازهای غذایی خود با مشکل روبرو شده است به طوری که لیبی همسایه این کشور، گندم، برنج و شکر به تونس ارسال کرده است.

میانگین بیکاری جوانان در این کشور شمال آفریقایی در سه ماه آخر سال گذشته میلادی به رقم ۳۷.۸ درصد رسیده است. جوانان تونسی از طریق دریا به کشورهای اروپایی مهاجرت می کنند. در سال گذشته میلادی ۱۸ هزار تن از شهروندان تونسی به ایتالیا مهاجرت کرده اند.

۹۰ مهاجر در دریای مدیترانه جان باختند 

روزنامه العربی الجدید در بخش دیگری از گزارش خود آورد: تونس برای تامین بودجه و پایبندی به بازپرداخت بدهی های خود نیاز به ۴ میلیارد دلار دارد. گزارش های وزارت امور مالی این کشور که در دسامبر گذشته منتشر شده نشان می دهد بدهکاری عمومی این کشور به بیش از ۱۱۰ میلیارد دینار (۳۵.۵ میلیارد دلار) افزایش یافته است. این رقم حدود ۸۰.۲ درصد از تولید ناخالص ملی تونس را تشکیل می دهد.

«عبدالرزاق حواص» سخنگوی انجمن ملی شرکت های کوچک و متوسط گفت حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ بدهکار تونسی به دلیل برگشت چک های خود از تونس به کشورهای همسایه فرار کرده اند.

مقامات تونس در پایان دسامبر گذشته بودجه این کشور را ۶۹.۶ میلیارد دینار (۲۲.۴ دلار) اعلام و تصویب کردند. این بودجه در مقایسه با بودجه سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۴.۵ درصد افزایش یافت. همچنین دولت این کشور درآمدهای حاصل از مالیات را حدود ۴۰.۵ میلیارد دینار معادل ۱۳ میلیارد دلار برآورد کرده است. مالیات منبع مستقیم درآمد برای بودجه تونس است که از کسری بیش از ۷ درصدی رنج می برد. تونس برای تامین هزینه های اساسی مندرج در بودجه دستکم به ۴.۷ میلیارد دلار وام خارجی نیاز دارد.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 24058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =