ممنوعیت صادرات گاز روسیه

روسیه به زودی صادرات هرگونه گازهای نجیب به اتحادیه اروپا را ممنوع می کند.

به گزارش تحریریه،  در پایان مه ۲۰۲۲ رئیس جمهور روسیه به دولت دستور داد تا صادرات و هرگونه خروج گازهای خنثی را ممنوع یا محدود کند. قرار است تا پایان سال جاری صادرات هرگونه گازهای نجیب از روسیه به اتحادیه اروپا ممنوع گردد. در لیست اعلام شده از سوی روسیه، صادرات گازهای مهم صنعتی از جمله نئون، آرگون و هلیوم نیز ممنوع می باشد.

رسانه‌ تایوانی اکونومیک‌ دیلی اعلام کرد: این محدودیت عمدتاً برای شرکت‌هایی مشکل‌ساز خواهد شد که از این گازها در تولید تراشه‌ها استفاده می‌کنند. از آن ‌جاکه روسیه و اوکراین در مجموع صادرکنندگان بزرگ‌ گازهای هلیوم و نئون هستند، چنین شرایطی مشکلات بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد.

 اوکراین تا پیش از عملیات ویژه روسیه گازهای خنثی را از روسیه وارد می کرده و سپس آنها را برای اهداف مختلف فرآوری و صادر می کرده است. در واقع روسیه اکنون تولید و صادرات این گازهای راهبردی صنعتی را در دست دارد.  ایالات متحده بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی هلیوم جهان است و پس ‌از ‌آن قطر و الجزایر ازجمله تولیدکنندگان اصلی این گاز محسوب می‌شوند. با این ‌حال، ایالات متحده با منابع طبیعی خود کاملاً محافظه‌ کارانه رفتار می ‌کند و می‌توان اطمینان داشت که این کشور به ‌تنهایی نمی‌تواند جای خالی روسیه را پر کند.

روسیه تا کنون این گازها را به ژاپن، کره جنوبی، تایوان و بسیاری از کشورهای اروپایی، کارخانه های ماشین سازی، تولید تجهیزات و قطعات کامپیوتری و نیم رسا صادر می کرده است. گزارشی از اکونومیک تایمز هند حاکی از آن است که روسیه قصد دارد از منابع طبیعی خود به ‌عنوان طعمه استفاده کند تا در ازای صادرات این گازها، محصولات نیمه رسانا را وارد کند. چراکه هم اکنون اتحادیه اروپا صادرات محصولات نیمه رسانا به روسیه را تحریم کرده است.

رسانه‌ی تایوانی اکونومیک دیلی اعلام کرده است بدون گازهای نئون، آرگون، هلیوم و سایر گازهای روسیه، احتمالاً روند تولید محصولات الکترونیکی بسیار دشوار خواهد شد و علاوه بر آن قیمت تراشه ها و تجهیزات تولید شده با گازهای یاد شده به شدت گران خواهد شد.

 گاز نئون در صنعت نور پردازی در محیط های حساس نقش زیادی دارد. نئون مایع خاصیت خنک کنندگی بالایی دارد. زیرا دمای ذوب و جوش آن بسیار پایین است. ظرفیت سرمایشی آن ۴۰ برابر بیشتر از هلیوم مایع است. دیگر کاربرد های گاز نئون در ساخت تیوب وکیوم، نمایشگر های ولتاژ بالا، چراغ چشمک زن، تیوب های موج سنج، تیوب های تلویزیون و لیزر نئون-هلیوم است. این گاز در نیروگاه های هسته ای نیز نقش بسزایی دارد.  دلیل قیمت بالای نئون کمیاب بودن این توع گاز است که به مقدار ناچیزی از هوا استخراج می شود. شایان‌ ذکر است روسیه ۳۰ درصد گاز نئون جهان را تأمین می‌کند.

منبع: EurasiaPost

پایان/

۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
کد خبر: 19698

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =