سود سرشار الجزایر از جنگ اوکراین

شرکت نفت و گاز الجزایر اعلام کرد درآمد آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد افزایش می یابد. این کشور در ماه های اخیر حدود ۱۲.۶ درصد از نیاز کشورهای اروپایی به گاز را تامین کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «حسان جبریل» نوشت، شرکت نفت و گاز الجزایر «سوناطراک» پیش بینی کرد که تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۰ میلیارد دلار در آمد داشته باشد. این شرکت در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار درامد داشت. «توفیق حکار» مدیر این شرکت دلیل این درآمد بیشتر را افزایش قیمت نفت الجزایر عنوان کرد. 

به نوشته روزنامه رای الیوم، الجزایر به عنوان یک کشور صادر کننده نفت و عضو اوپک روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر می کند. همچنین این کشور به کشورهای ایتالیا و اسپانیا گاز صادر می کند. البته اقتصاد این کشور به دلیل وابستگی زیاد به در آمدهای نفت و گاز رنج می برد و طبق گزارش های رسمی حدود ۹۰ درصد از در آمدهای کشور ارز خارجی است. 

این در حالی است «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزائر در دسامبر سال ۲۰۱۹ متعهد شده بود که طرح بهبودی اقتصادی و تنوع بخشی به صادرات غیرنفتی را در پیش گیرد. درآمدهای غیرنفتی الجزایر در سال ۲۰۲۱ میلادی به رقم ۵ میلیارد رسیده است و این رقم از سال ۱۹۶۲ میلادی که الجزائر به استقلال رسید بی سابقه بوده است. 


برپایه گزارشی که ۲۰ آوریل سال جاری از سوی کمیسر اروپایی تحت عنوان «کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت فسیلی وارداتی» منتشر شد الجزایر در نخستین ماه های سال جاری حدود ۱۲.۶ درصد از نیاز کشورهای اروپایی به گاز را تامین کرده است.

این کشور سومین تامین کنند منابع گاز طبیعی برای اروپا است به طوری که اسپانیا از طریق خطوط گازی دریایی حدود ۸.۵ تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از الجزائر وارد می کند. این رقم حدود ۲۸ درصد از مصرف این کشور را تامین می کند.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20114

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =