تاثیر بحران اوکراین بر امنیت غذایی کشورهای عربی

پیچیده و طولانی شدن بحران اوکراین بر روی عرضه و تقاضای مواد غذایی به ویژه غلات تاثیر خواهد گذاشت و این موضوع سبب افزایش بهای گندم و تهدید امنیت غذایی می شود، و کشورهای عربی به عنوان وارد کننده مواد غذایی از این موضوع بیشترین آسیب را می بینند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت، با افزایش تنش های سیاسی میان آمریکا و روسیه درباره موضوع اوکراین و نگرانی ها درباره رخ دادن جنگ در شرق اروپا، قیمت گندم طی روزهای اخیر افزایش یافته است. در همین راستا بحران اوکراین امنیت غذایی کشورهای عربی را تهدید می کند.

با توجه به اینکه کشورهای عربی بزرگترین وارد کننده مواد غذایی هستند این بحران می تواند امنیت غذایی کشورهای عربی را به شدت تهدید کند. زیرا روسیه و اوکراین بیش از ۳۵ درصد از جو و گندم مورد نیاز جهان را تامین می کنند.

روزنامه العربی الجدید نوشت، آمارهای وزارت کشاورزی آمریکا نشان می دهد که مصر در سال ۲۰۲۰ میلادی ۹.۶ میلیون تن (۵.۸ درصد)، الجزایر حدود ۷ میلیون تن (۴.۳ درصد)، مغرب حدود ۴.۸ میلیون تن، عراق ۳.۳ میلیون تن، یمن ۳.۳ میلیون تن، عربستان ۳.۲ میلیون تن، سودان ۲.۷ میلیون تن، امارات ۱.۸ میلیون تن و تونس ۱.۶ میلیون تن از گندم را از کشورهای مختلف جهان وارد کرده اند. 

«عبدالتواب برکات» کارشناس مسائل اقتصادی اعتقاد دارد در حالی که کشورهای عربی حدود ۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند این کشورها حدود ۲۰ درصد از حبوبات و غله جهان را وارد می کنند. این کشورها تنها ۲.۵ درصد از تولید غله و حبوبات جهان را به خود اختصاص داده اند. امنیت غذایی این کشورها وابسته به ثبات سیاسی جهانی و شرایط آب و هوایی کشورهای صادر کننده مواد غذایی است.

«نورالدین معطیه» مدیر مرکزی بخش حبوبات الجزایر هم بر این باور است که نگرانی های شدیدی وجود دارد که پیامدهای بحران اوکراین بر روی قیمت جهانی گندم تاثیر گذارد. هرگونه پیچیده تر شدن تحولات روسیه و اوکراین بر روی عرضه و تقاضای مواد غذایی تاثیر خواهد گذاشت و این موضوع سبب افزایش بهای گندم خواهد شد.

پایان/

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 16925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =