قیمت نفت به 230 دلار رسیده است!

تکاپوی اروپا برای تامین نیاز خود به گاز به ضرر کشورهای فقیر تمام می شود زیرا گاز اکنون در بازار برمبنای نفت بشکه ای ۲۳۰ دلاری معامله می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه اقتصادی مطرح آمریکایی اعتقاد دارد که تلاش های گسترده اتحادیه اروپا برای تامین نیاز به انرژی از هر طریق، می تواند به کشورهای در حال توسعه آسیب فراوانی وارد کند زیرا موجب می شود تا بازار LNG جهان خود را با قیمت های تازه و بالایی تطبیق بدهد.

«وال استریت ژورنال» مدعی شد که اعضای اتحادیه اروپا فعالانه گاز طبیعی مایع (LNG) را به عنوان جایگزینی برای عرضه گاز روسیه خریداری می کنند و با این اقدام کشورهای فقیرتری را که به دلیل قیمت های بالا نمی توانند برای خرید سوخت با آن ها رقابت کنند، محروم و دچار دردسر می کنند.

طبق گزارش این نشریه، قیمت LNG نسبت به پایین‌ ترین حد خود در دو سال گذشته ۱۹۰۰ درصد افزایش یافته است. قیمت های فعلی گاز معادل خرید نفت ۲۳۰ دلار در هر بشکه است. این در حالی است که معمولا LNG با قیمتی کمتر از نفت معامله می شود.

هر مولکول گازی که در منطقه ما موجود بود توسط اروپا خریداری شده است، زیرا آنها تلاش می‌کنند وابستگی خود به روسیه را کاهش دهند

 کشورهای در حال توسعه نمی توانند با اروپا برای تامین منابع با قیمت های حدود ۴۰ دلار در هر میلیون واحد حرارتی انگلستان (MMBtu) رقابت کنند.

بر اساس داده های موسسه اقتصادی Wood Mackenzie که توسط این روزنامه آمریکایی هم به آن استناد کرده است، کشورهای اروپایی از ابتدای سال تا ۱۹ ژوئن واردات LNG خود را تقریباً ۵۰ درصد افزایش داده اند. در همین دوره زمانی، واردات گاز هند ۱۶ درصد کاهش یافت، چین و پاکستان نیز خرید گازی خود را ۲۱ درصد کم کرده اند.

مقامات پاکستانی اعلام کردند که مناقصه ای برای حدود یک میلیارد دلار LNG چند روز قبل در این کشور انجام شد اما هیچ پیشنهادی دریافت نشد. این مقامات اعتقاد دارند که هر روز، مشاغل و منازل، ساعت ها از تعطیلی برق که توسط دولت تحمیل می شود رنج می برند، زیرا اسلام آباد به دلیل قیمت های بالاتر نمی تواند گاز طبیعی کافی را برای سوخت نیروگاه های خود وارد کند.

«مصدق مالک» وزیر انرژی پاکستان گفت: هر مولکول گازی که در منطقه ما موجود بود توسط اروپا خریداری شده است، زیرا آنها تلاش می‌کنند وابستگی خود به روسیه را کاهش دهند.

بازارهای نوظهور در آسیا بیشترین فشار را از قیمت بالای گاز متحمل می شوند اما نکته بدتر این است که چشم اندازی برای پایان این شرایط فعلا دیده نمی شود

در برخی موارد هم محموله هایی که مقصد آن کشورهای فقیرتر بود، به اروپا منتقل می شوند. کارشناسان خاطرنشان می کنند که حتی اگر تامین کنندگان مجبور به پرداخت جریمه بر اساس قرارداد با کشورهای در حال توسعه باشند، لغو قراردادهای پیشین سودآور است.

به گفته «والری چاو» رئیس تحقیقات گاز و LNG در آسیا و اقیانوسیه در وود مکنزی، عرضه LNG جهان که برای تولید برق استفاده می شود توسط کشورهای اروپایی بلعیده می شود.

او به WSJ گفت که بازارهای نوظهور در آسیا بیشترین فشار را متحمل می شوند اما نکته بدتر این است که چشم اندازی برای پایان این شرایط فعلا دیده نمی شود.

اگرچه این تحولات برای هند و پاکستان پرضرر بوده است اما یک نکته را به آن ها گوشزد کرد که اگر بیش از یک دهه قبل در مورد خط لوله انتقال گاز از ایران به هند همکاری کرده بودند و اختلافات اسلام آباد-دهلی نو را وارد مباحث  اقتصادی راهبردی نمی کردند، اکنون با آرامش خیال بیشتری انرژی مورد نیاز خود را تامین می کردند.

پایان/

۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 20333

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • SAM CA ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 1
      مردم عادی کشورهای هند و پاکستان تاوان ندانم کاری و چاپلوسی و دسمال بدستی سیاستمدارهاشونو میدن که وقتی ایران برادرانه لوله گازو تا مرز کشید و آنها نامردانه بازی در آوردن و مثل احمقها بهانه های بنی اسرائیلی رو کردند، حالا به آنجا خواهد رسید که نه آمریکا و نه اروپا کوفت هم بخاطر برد هگیشون بهشون نخواهند داد و به دریوزگی خواهند افتاد." از مجازات عمل غافل مشو"
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      خود کرده را تدبیر نیست