اقتصاد اروپا نزدیک به فروپاشی؛ سقوط بی سابقه یورو

کاهش ارزش ۱.۲ درصدی یورو، این واحد پولی را به ضعیف‌ترین سطح خود از پایان سال ۲۰۰۲ رساند.

به گزارش تحریریه، به نقل از ایندیپندنت، نگرانی از وخیم‌تر شدن رکود اقتصادی، ارزش یورو را در روز سه‌شنبه پنجم ژوییه (۱۴ تیر)، به پایین‌ترین میزان در دو دهه اخیر کاهش داد.

کاهش ارزش یورو هم‌زمان با افزایش قیمت گاز در اروپا است و بر نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی منطقه افزوده است. در همین حال، بازگشت بازدهی خزانه‌داری آمریکا شد دوباره دلار را رقم زده است.

به گزارش رویترز، در شرایطی که کاهش ۱.۲ درصدی ارزش یورو، آن را به ضعیف‌ترین سطح خود از پایان سال ۲۰۰۲ رسانده است، بسیاری از ارزهای دیگر نیز با چالش کاهش ارزش مواجه‌اند. به‌عنوان مثال ین ژاپن به پایین‌ترین حد در ۲۴ سال گذشته رسید و ارزش کرون نروژ نیز با اعتصاب کارگران صنعت گاز ۱.۲ درصد سقوط کرد.

به گفته اقتصاددانان، با یک جهش ۱۷ درصدی دیگر در قیمت گاز طبیعی در اروپا و انگلیس (که به نظر می‌رسد تورم را حتی بیشتر از این می‌کند)، احتمال بازگشت اروپا به دوران رکود به وضوح در حال افزایش است.

آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که با بدتر شدن وضعیت عرضه انرژی وضعیت به‌طور معنی‌داری برای یورو بسیار دشوار خواهد شد.

با افزایش نگرانی‌ها در مورد چگونگی واکنش بانک مرکزی اروپا، یواخیم ناگل، رئیس بوندس بانک آلمان، به طرح‌های بانک مرکزی اروپا برای محافظت از کشورهای دارای بدهی بالا در برابر افزایش نرخ‌های استقراض انتقاد کرد.

اطلاعات منتشرشده حاکی است که رشد کسب و کار در سراسر منطقه یورو در طول ماه گذشته کاهش بیشتری نسبت به گذشته داشته است و شاخص‌ها از سقوط احتمالی وضعیت این منطقه در سه ماهه جاری حکایت دارد زیرا بحران هزینه‌های زندگی باعث شده است مصرف‌کنندگان با احتیاط عمل کنند.

نوسانات شدید بازار همچنین باعث شد که ارزش فرانک سوییس، دلار استرالیا و پوند انگلیس نیز کاهش یابد.

جین فولی، کارشناس موسسه مالی رابوبانک اف‌اکس، با اشاره به این که بانک‌های مرکزی لازم است با اتخاذ تدابیری از سقوط ارزهایشان جلوگیری کنند، گفت: «ادامه چنین شرایطی می‌تواند برای تعدادی از ارزها نگران‌کننده باشد، به‌خصوص اگر بانک مرکزی آمریکا همان‌طور که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش دهد.»

استوارت کول، رئیس اقتصاد کلان در موسسه ایکویتی کپیتال، نیز در این زمینه تاکید کرد: «ترس از رکود یک بار دیگر در کشورهای اروپایی شدت گرفته است».

در این میان، کشورهای اروپای شرقی بیشترین میزان وابستگی به گاز روسیه را دارند و تغییرات جهانی و ادامه حمله به اوکراین بر وضعیت آن‌ها تاثیر بسیاری گذاشته است. شاخص‌ها نشان می‌دهند که با کاهش ۱.۶ تا ۲.۳ درصدی، ارزش ارزهای مرتبط با یورو مانند فورینت مجارستان، زلوتی لهستان و لئو رومانی نیز به پایین‌ترین میزان خود از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون رسیدند.

پایان/

۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 20254

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =