وقایع جنگ جهانی تکرار می‌شوند

رئیس بانک مرکزی لهستان مدعی شد که برلین می خواهد اروپای شرقی را تحت سلطه خود درآورد و سرزمین های از دست رفته اش را بازپس گیرد.

به گزارش تحریریه، «آدام گلاپینسکی» رئیس بانک ملی لهستان در مصاحبه ای با روزنامه لهستانی «پولسکا گازتا» مدعی شد که برلین برای کسب سلطه بر اروپای شرقی و سیطره دوباره بر سرزمین هایی که در گذشته از دست داده بود، طرح هایی دارد. وی افزود که کشورش به عنوان سنگری در برابر این جاه طلبی ها ایستاده است.

این مقام لهستانی ادعا کرد که از زمان اتحاد دوباره آلمان در سال ۱۹۹۰، هدف استراتژیک برلین این بوده است که به نوعی سرزمین های سابق خود را که اکنون در داخل مرزهای لهستان قرار دارند، به دست آورد. به عبارت دیگر برلین می خواهد کل کمربند کشورها بین آلمان و روسیه را تحت سلطه خود قرار دهد.

گلاپینسکی افزود: چشم انداز آلمان برای آینده اروپا همکاری دو امپراتوری روسیه و آلمان است که کشورهای دیگر در حوزه نفوذ دو قدرت قرار می گیرند.

این مقام لهستانی مدعی شد که برگزیت فرصتی را برای این برنامه ایجاد کرده است.

Former eastern territories of Germany - Wikipedia

پس از جنگ جهانی دوم، ورشو بر بخش هایی از سرزمین های آلمان سیطره پیدا کرد. این بخش ها در لهستان تحت عنوان سرزمین های بازیابی شده شناخته می شوند و شامل استان های آلمان شرقی هستند که در دوره های مختلف تاریخ لهستان بخشی از این کشور و منطقه دانزیگ بوده اند.

این اراضی تا حدی به عنوان غرامت جنگی به لهستان داده شد که اتحاد جماهیر شوروی سپس با سرزمین خود ادغام کرد و اکنون بخشی از بلاروس و اوکراین هستند. بعد از این آلمانی تبارها نیز از این سرزمین ها رانده شدند و مهاجران لهستانی به آنجا آورده شدند.

Wiadomości - Portal Województwa Lubuskiego

گلاپینسکی اعتقاد دارد که منافع ملی اساسی آلمان ایجاب می‌کند که ضمن کمک نظامی به کی یف، به طور مخفیانه از روسیه علیه اوکراین حمایت کند زیرا یک اوکراین مستقل، قوی و متحد با ایالات متحده در سناریوی روسیه و آلمان نمی گنجد.

گلاپینسکی، «دونالد تاسک» نخست وزیر سابق لهستان، را به تضعیف لهستان و انجام بخش هایی از این ابتکار به نفع غرب متهم کرد.

پایان/

۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 21169

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =