کاهش حمایت بین المللی از اوکراین

یک سوم کشورهای عضو سازمان ملل از قطعنامه جدید علیه روسیه حمایت کردند که حکایت از کاهش شدید میزان حمایت بین المللی از اوکراین نسبت به ماه مارس دارد.

به گزارش تحریریه، آخرین پیشنهاد اوکراین برای محکوم کردن روسیه در سازمان ملل تنها توانست حمایت ۵۸ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد را کسب کند. رقم کسب شده فوق با تعداد کشورهایی که در ماه مارس ۲۰۲۲ از کی یف در مجمع عمومی ماه مارس حمایت کردند، بسیار متفاوت است.

«سرگئی کیسلیتسا» نماینده اوکراین در سازمان ملل، پس از نشست اخیر شورای امنیت که در روز استقلال اوکراین تشکیل شد، قطعنامه را پیشنهاد داده بود. در این جلسه یک سخنرانی ویدیویی توسط «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین هم برگزار شد. با اینکار در واقع شورای امنیت پروتکل خود را مبنی بر ضرورت حضور مدعیان و پیشنهاد دهندگان قطعنامه نادیده گرفت. این نشست با مجموعه ای از بیانیه های دولت های غربی در محکومیت روسیه همراه بود.

کاهش حمایت بین المللی از اوکراین

«واسیلی نبنزیا» نماینده مسکو در شورای امنیت، با ارائه شواهدی از جنایات اوکراینی و حتی نام بردن از حامیان غربی کی یف به عنوان همدست در موارد خاص، در مقابل اظهارات زلنسکی واکنش نشان داد.

با اینحال حمایت از قطعنامه کیسلیتسا نسبت به میزان حمایت ها در ماه مارس، یعنی اندکی پس از شروع عملیات نظامی روسیه، کمتر شده بود. در نشست مجمع عمومی دوم مارس، ۱۴۱ کشور عضو - یا ۷۳ درصد از اعضای سازمان ملل - به قطعنامه ای غیرالزام آور برای محکومیت مسکو رای دادند.

با این حال، این هفته حمایت ها به ۳۰ درصد کاهش یافت و هیچ کشور آفریقایی، خلیج فارس یا بریکس در میان حامیان قطعنامه حضور نداشتند. تنها دو دولت آمریکای لاتین یعنی کلمبیا و گواتمالا و دولت های غربی در کنار اوکراین ایستادند.

پایان/

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خسرو IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره . حمایتها از اوکراین حتی پتانسیل نجومی شدن رو هم داره چون طبق برنامه تدوینی روسیه باید ساقط بشه . این کار توسط مردم روسیه انجام خواهد شد . بازی روزگاره