زیان سنگین بخش انرژی آلمان

کاهش جریان گاز از روسیه موجب شده است تا تامین کننده اصلی انرژی آلمان با ثبت زیان هنگفت، از عملکرد مالی فاجعه بار خود خبر بدهد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبر «بلومبرگ» نوشت، شرکت برق آلمان Uniper در بیانیه ای که در مورد میزان درامد خود در نیمه اول سال ۲۰۲۲ منتشر کرد اعلام داشت که به دلیل کاهش شدید عرضه گاز طبیعی از روسیه، ۱۲.۳ میلیارد یورو (۱۲.۵ میلیارد دلار) زیان خالص را متحمل شد.

خبرگزاری بلومبرگ در خبر خود به نقل از «کلاوس دیتر ماوباخ»، مدیر اجرایی این شرکت آورده است که Uniper برای ماه ها به قیمت میلیاردها دلار ضرر ناشی از کاهش شدید تحویل گاز از روسیه سعی کرد تا نقش مهم خود در تثبیت عرضه گاز در آلمان را ایفا کند. اما این شرکت اکنون با ضرر هنگفتی روبرو شده است.

جریان گاز طبیعی روسیه، بزرگترین تامین کننده گاز آلمان، در چند ماه گذشته به دلیل مسائل فنی ناشی از تحریم های مرتبط با جنگ اوکراین کاهش یافته است. در همین چارچوب شرکت Uniper مجبور شده است برای جبران کسری، گاز را در بازار نقدی با قیمت های بسیار بالاتر خریداری کند.

در نتیجه چنین اقداماتی، وضعیت مالی شرکت اکنون به حدی وخیم شده است که دولت برلین ماه گذشته وارد عمل شود با خرید ۳۰ درصد از سهام این شرکت تا حدودی آن را به شکل ملی در آورد.

Fortum: Germany to acquire 30% of Uniper | News | Yle Uutiset

چندی قبل «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت که دولت آلمان ۳۰ درصد از سهام شرکت انرژی یونیپر را خریداری می کند.

دولت سهام این شرکت را با قیمت اسمی ۱.۷۰ یورو به ازای هر سهم خریداری کرد. برلین همچنین قرار شد ۷.۷ میلیارد یورو اضافی را هم در قالب وجوهی مشابه سرمایه سهام در اختیار شرکت قرار دهد.

طبق بیانیه یونیپر، در حال حاضر این شرکت، نمی‌تواند پیش‌بینی مناسبی را در مورد درآمد امسال خود منتشر کند، اما احتمال می دهد با یک نتیجه منفی قابل ‌توجه رو به رو شود.

برلین در تلاش برای مقابله با بحران انرژی که ممکن است در فصل پائیز و زمستان گریبان این کشور را بگیرد، از شهروندانش خواست تا مصرف انرژی را کاهش دهند.

دولت نیز روند احیای نیروگاه های زغال سنگ را در دستور کار قرار داد و در کنار همه این طرح ها، مالیات اضافی را بر مصرف گاز وضع کرد.

پایان/

۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 21161

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =