سهمیه‌بندی گاز در اتحادیه اروپا

اعضای اتحادیه اروپا بر اساس یک طرح اضطراری برای کاهش مصرف با سهمیه بندی گاز موافقت کردند

به گزارش تحریریه، دیپلمات‌ها به خبرگزاری دولتی آلمان (DPA) اعلام کردند اعضای اتحادیه اروپا دیدگاه مشترکی را در مورد یک طرح بحث‌برانگیز برای کاهش مصرف گاز پیدا کرده اند تا خود را برای توقف کامل احتمالی عرضه از روسیه آماده کنند.

برخی از اعضا - به رهبری مجارستان و یونان - مخالفت شدید خود را با این پیشنهاد ابراز کرده اند.

با توجه به اینکه سطح وابستگی به گاز روسیه بین کشورهای عضو متفاوت است، پیشنهاد کمیسیون اروپا با انتقاد بسیاری از دولت های اتحادیه اروپا مواجه شده است.

طبق برنامه اضطراری، کشورهای عضو به طور داوطلبانه ۱۵ درصد از مصرف گاز طبیعی خود را بین اوت ۲۰۲۲ تا پایان مارس ۲۰۲۳ کاهش می دهند.

DPA عنوان داشت امید است که این اقدام به کاهش تاثیر یک توقف کامل احتمالی در عرضه گاز روسیه کمک کند.

دیپلمات ها گفتند که این طرح احتمالاً در نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل تصویب خواهد شد. «کادری سیمسون» مسئول سیاست انرژی اتحادیه اروپا گفت که انتظار دارد وزراء درباره سهمیه بندی گاز به توافقی دست یابند.

او استدلال کرد که اعلام غول گاز روسیه گازپروم مبنی بر اینکه عرضه گاز به اتحادیه اروپا در این هفته نیز به دلیل نیاز به تعمیر توربین در خط لوله نورد استریم ۱ دوباره قطع خواهد شد، با انگیزه سیاسی بود.

سیمسون تأکید کرد: ما می دانیم که هیچ دلیل فنی برای انجام این کار وجود ندارد... و دقیقاً به همین دلیل، کاهش پیشگیرانه تقاضای گاز ما یک استراتژی عاقلانه است.

پیشنهاد موسوم به «صرفه جویی در گاز برای زمستانی ایمن» یک هفته پیش توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود. این اتحادیه از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا با تغییر به سوی انرژی های تجدیدپذیر یا حتی زغال سنگ، نفت و انرژی هسته ای و همچنین با سهمیه بندی اجباری استفاده شهروندان از انرژی، مصرف گاز خود را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

این ابتکار باعث اعتراضات زیادی در داخل بلوک، به ویژه در جنوب اروپا شد. وزیر انتقال زیست محیطی اسپانیا اصرار داشت که این طرح موثرترین، کارآمدترین و عادلانه ترین نیست. وزیر امور محیط زیست و انرژی پرتغال هم آن را ناپایدار و نامتناسب خواند.

فرانسه، یونان، ایتالیا، مجارستان، دانمارک، ایرلند، مالت، هلند و لهستان نیز از جمله کشورهایی بودند که نسبت به کاهش کاهش اعتراض کردند.

پایان/

۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20674

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =