خوردن یا گرم کردن؟ مساله این است!

بحران انرژی و تصمیم برای قطع واردات نفت و گاز از روسیه موجب دردسر در آلمان شده و حتی برخی ها در اروپا را به فکر پشت کردن به تعهدات اقلیمی و فعالسازی دوباره نیروگاه های هسته ای انداخته است.

به گزارش تحریریه، ظاهرا همه ادعاهای غرب در زمینه حفظ محیط زیست و بحث های امنیتی در زمینه داشتن توانایی هسته ای تنها با هدف حفظ منافع خود و محدودسازی دسترسی دیگر کشورها است. چندی قبل بود که آلمان و دیگر کشورهای اروپایی با زیرپا گذاشتن تعهدات و قول های خود از راه اندازی تاسیسات تولید انرژی با زغال سنگ سخن گفتند و به سرعت این کار را انجام دادند.

غربی ها که همیشه از ادعای کربن صفر سخن می گفتند و به کشورهای جهان در این زمینه فشار می آوردند اما ناگهان با کوچکترین فشار در حوزه انرژی مسیر خود را تغییر دادند.

اکنون رسانه ها گزارش دادند هلند از آلمان درخواست کرده است تا نیروگاه های هسته ای را که بسته است یا آن هایی را که برنامه داشت تعطیل کند دوباره به مدار باز گرداند.

«راب جتن» وزیر آب و هوا و انرژی هلند به خبرنگاران گفت که از «رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان خواسته است که سه نیروگاه هسته‌ای قبلی آلمان باز نگه داشته شوند.

اگرچه کارشناسان احتمال این امر را سخت می دانند اما آلمان سه نیروگاه از شش نیروگاه هسته‌ ای خود را در سال گذشته تعطیل کرد و در حال حاضر قرار است سه نیروگاه باقی مانده را هم تا پایان سال جاری تعطیل کند.

حال پس از اینکه آلمان داوطلبانه خط لوله گاز نورد استریم ۲ از روسیه را متوقف کرد و واردات انرژی روسیه را کاهش داد، مشخص شد انرژی‌های تجدیدپذیر نمی تواند آن توانی را که صنعت اروپا به آن نیاز دارد فراهم آورد.

شبکه خبری «بلومبرگ» عنوان داشت، جتن در مصاحبه ای در لاهه گفت که  از مقام های آلمانی پرسیده است آیا باز نگه داشتن نیروگاه های هسته ای از نظر فنی امکان پذیر است یا خیر. با این حال، وزیر فوق اذعان کرد که آن ها پیشتر اقدامات زیادی برای تعطیل کردن تاسیسات انجام داده اند و احتمالاً سوخت کافی برای باز نگه داشتن آنها برای مدت طولانی تری وجود ندارد.

سه شرکتی هم که سه نیروگاه آلمان را اداره می کنند، همگی تمدید طول عمر تاسیسات فوق را رد کرده اند. با این حال برخی از سیاستمداران در برلین نیز خواستار تمدید فعالیت نیروگاه ها شده اند، اما دولت ائتلافی - که گروه سبزهای ضد هسته ای یکی از اعضای آن هستند - از این کار خودداری کرده اند.

در همین حال، بحران انرژی موجب شد تا تولید صنعتی آلمان به شدت کاهش یابد و این کشور برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته کسری تجاری را در ماه می ثبت کرد. جیره بندی آب گرم در برخی از شهرداری های آلمان وضع شده است و روزنامه بیلد چهارشنبه گذشته نسبت به وقوع بحران عظیم گاز در زمستان امسال هشدار داد.

هلند سعی دارد حفاری گازی در گرونینگن را افزایش دهد ضمن آنکه واردات گاز طبیعی مایع از طریق کشتی را افزایش داده است. هلندی ها همچنین قصد دارند دو نیروگاه هسته ای جدید را در تا یک دهه بعد افتتاح کنند و تنها رآکتور هسته ای خود را نیز تا سال ۲۰۳۳ وحتی پس از آن فعال نگه دارند.

پایان/

۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 20300

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =