بحران انرژی در اروپا بدتر می شود؛ زمستان بسیار سخت در انتظار اروپا

فشارهای روسیه بر اروپا برای مقابله با تحریم ها اعمالی علیه این کشور وارد فاز جدیدی شد.

به گزارش تحریریه، روسیه برای مقابله با تحریم های غرب و در راس آن آمریکا، اقدامات متقابلی را از جمله طرح پرداخت گاز مبتنی بر روبل ارائه کرد و در این راستا کشورهای تحریم کننده مسکو را به دو گروه تقسیم کرده است: آنهایی که شرایط جدید را می پذیرند و آنهایی که نمی پذیرند. 

پوتین در مواجهه با امتناع از پرداخت روبل توسط برخی از بزرگ‌ترین مشتریان گاز روسیه، دستور قطع جریان گاز ارسالی به لهستان، بلغارستان، دانمارک و فنلاند را نیز صادر کرد.

اکنون قیمت جهانی نفت روز با وجود تشدید نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا تحت تاثیر ناآرامی‌ها در لیبی، تشدید تحریم‌های روسیه و عدم افزایش قابل توجه تولید صادرکنندگان بزرگ حاشیه خلیج فارس بار دیگر افزایش یافت. 

به گزارش یورونیوز، بهای هر بشکه نفت پایه برنت در جریان داد و ستدهای روز دوشنبه بازار جهانی ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۱۳.۶۴ دلار رسید که بالاترین رقم در چهار روز گذشته محسوب می‌شود. 

افزایش قیمت جهانی نفت از اواخر فوریه گذشته و در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سرعت بیشتری به خود گرفت و از مرز ۱۰۰ دلار گذشت. 

البته وضع تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه و اقدام متقابل مسکو در کاهش عرضه گاز به بازار اروپا بهای جهانی نفت را به نزدیکی ۱۲۸ دلار نیز رسانده؛ رقمی که تنها ۱۹ دلار با رکورد تاریخی قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ فاصله داشت.

در چنین شرایطی، خبرگزاری روسی اینترفاکس روز دوشنبه خبر داد که شرکت گازپروم روسیه در تدارک اجرای طرح الزامی کردن پرداخت قیمت گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از سوی مشتریان خود است. 

این طرح پس از آن مطرح شد که روسیه به دستور ولادیمیر پوتین اجرای پروژه تولید گاز مایع طبیعی در تاسیسات ساخالین-۲ را به طور کامل در اختیار گرفت و مانع از ادامه همکاری شرکت فرانسوی شل و دو شرکت ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی شد. 

پروژه گاز ساخالین-۲ نزدیک به ۴ درصد از گاز طبیعی مایع جهان را تولید می‌کند و ۵۱ درصد از سهام آن متعلق به گازپروم است.

پایان/

۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 20244

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =