پاتک سنگین مسکو و بازارهای تازه برای روسیه

پاسخ کاخ کرملین به تحریم های آمریکا و اروپا موجب شد تا سوخت روسیه بازارهای جدیدی را در شرق و حتی در خاورمیانه پیدا کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از داده های شرکت تحلیلی «Vortexa» عنوان داشت که محموله های نفتی روسیه به مقصد خاورمیانه در ماه ژوئن به بالاترین حد خود در حداقل شش سال گذشته رسید.

 این در حالی است که تحویل انرژی مسکو به اروپا حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، کشورهای خاورمیانه در ماه ژوئن حدود ۱۵۵ هزار بشکه در روز سوخت روسیه وارد کردند که بیشترین میزان از اوایل سال ۲۰۱۶ تاکنون بوده است.

داده ها همچنین تصریح دارند که واردات این کشورها به سرعت در فوریه، یعنی زمانی که مسکو عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، شروع به رشد کرد و اتحادیه اروپا را برانگیخت. کشورهای عضو و دیگر کشورهای غربی تحریم هایی را علیه روسیه از جمله صادرات سوخت این کشور اعمال کنند.

ورتکسا گفت که بیش از یک سوم کل واردات سوخت روسیه به بندر فجیره در امارات متحده عربی انجام می شود. تحویل روسیه عمدتاً شامل نفت کوره بود است اما همزمان بنزین، سوخت جت و دیزل و تعدادی دیگر از فرآورده های نفتی نیز در میان صادرات دیده می شوند.

از طرف دیگر خرید نفت و مشتقات آن از سوی چین و هند  نیز از روسیه به شدت افزایش یافته است.

تحلیلگران انتظار دارند که محموله های سوخت روسیه به خاورمیانه در ماه ژوئیه از ماه ژوئن هم پیشی بگیرد و از ۲۲۰ هزار بشکه در روز هم فراتر برود.

The Middle East won't rescue Europe if it turns off Russian oil - CNN

همزمان بلومبرگ مدعی است این محموله ها تنها کسری از کل صادرات محصولات نفتی روسیه است و قادر به جبران کاهش تحویل به اروپا که بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز از فوریه تا ژوئن کاهش یافته است، نیست. البته درامد مسکو در همین زمان بیشتر شده است زیرا افزایش قیمت انرژی در جهان کاهش عرضه را جبران می کند.

اتحادیه اروپا ماه گذشته نفت روسیه را تحریم کرد، اما از قبل از آن به تدریج محموله ها را کاهش داد، زیرا ایالات متحده دریافت نفت روسیه را در ماه مارس ممنوع کرده بود. ممنوعیت اتحادیه اروپا بر محموله های دریایی نفت روسیه تأثیر می گذارد و به همین دلیل مسکو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا را غیرقانونی می‌داند و اقداماتی را برای تنوع بخشیدن به صادرات از جمله هدایت آنها به چین و هند انجام می‌دهد.

پایان/

۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =