افزایش دوباره قیمت گاز در اروپا

همزمان با اعتصابات در نروژ، قیمت انرژی در اروپا به بالاترین حد خود در چهار ماه گذشته رسیده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، قیمت گاز طبیعی در اروپا در بحبوحه کاهش عرضه روسیه و اعتصاب قریب الوقوع در نروژ، به عنوان تامین کننده مهم انرژی برای قاره سبز، به بالاترین میزان از ماه مارس تاکنون رسیده است.

قیمت معاملات آتی TTF در هلند برای ماه اوت تا ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۲۲ دلار در هر هزار متر مکعب یا ۱۶۱.۵ یورو (۱۶۸.۸ دلار) در هر مگاوات ساعت بر حسب خانوار رسید.

طبق گزارش‌ ها، اقدامات برنامه‌ ریزی‌ شده در میادین گازی مهم استراتژیک برای عرضه به اروپا دچار اختلال شده است و حال صادرات روزانه گاز را تا حدود ۱۳ درصد کاهش می‌ دهد و کنترل بازاری را که در حال حاضر به دلیل کاهش واردات از روسیه متزلزل است، بیشتر می‌ کند.

این درحالی است که روسیه نیز از هفته گذشته انتقال گاز خود به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را کاهش داد. بهانه مسکو تعمیرات تاسیسات خط لوله و بدعهدی شرکت زیمنس در انجام خدمات فنی دوره ای به خاطر تحریم ها بیان شده است. این اقدام کرملین باعث می شود تا اندکی مانده به فصل پاییز و زمستان اتحادیه اروپا نتواند ذخیره انبارهای گاز طبیعی خود را پر کند و نگرانی در مورد روزهای سرد آینده تشدید شود.

بلومبرگ افزود: خبر بد این که قرار است به علت اعتصاب کارکنان، سه میدان گازی نروژ از روز سه شنبه تعطیل شوند. این تحول همه برنامه ریزی ها را بر هم خواهد زد.

تحلیلگران شرکت تجاری Energi Danmark اعتقاد دارند نگرانی های عرضه بسیار زیاد است و بازار همچنان نسبت به افزایش مخاطرات حساس تر شده است.

کارشناسان انتظار دارند که وضعیت انرژی در این هفته متشنج باقی بماند و در صورت پایین ماندن جریان انتقال انرژی، احتمال افزایش بیشتر قیمت ها وجود دارد.

قیمت گاز اروپا در سال جاری بیش از دو برابر شده است و در اوایل ماه مارس پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در همسایه اوکراین، به بالاترین حد تاریخی ۳۹۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

پایان/

۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20228

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =