گام بلند زیست محیطی اروپا قطعی شد

طبق قانونی که ساعاتی قبل در کشورهای اتحادیه اروپا تصویب کردند تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از خودروهای تولیدی جدید نخواهیم بود.

به گزارش تحریریه، «موتور درون‌سوز» (internal combustion engine) یا به اختصار «ICE» سیستمی است که احتراق سوخت آن در محیط بسته‌ای به نام «محفظه‌ی احتراق» (combustion chamber) صورت می‌گیرد. واکنش سوختن با تولید گرمای بسیار زیاد، منجر به افزایش دما و فشار می‌گردد. بعد از انفجار، سیال اجازه دارد منبسط شود. این انبساط در ادامه منجر به ایجاد حرکت برای مثال در پیستون‌ها، «روتور» (rotor) یا حرکت کل موتور می‌گردد.

استفاده از موتور درون‌سوز و مخصوصا نوع رفت‌وبرگشتی میزان زیادی از آلودگی را به دلیل سوخت ناقص و تولید منواکسید کربن، انتشار دوده، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور و برخی از هیدروکربن‌های باقی‌مانده (متناسب با شرایط عملیاتی و نسبت سوخت به هوا) در پی دارد.

بر همین اساس کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد چهارشنبه ۸ تیرماه طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن، تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از خودروهای تولیدی جدید نخواهیم بود و عملا نقطه پایانی بر عمر موتورهای درون‌سوز خواهد بود.

به گزارش یورونیوز وزرای محیط زیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا این طرح را زمانی توانستند به تصویب برسانند که ایتالیا به عنوان تولیدکننده خودروهای فراری و لامبورگینی بلاخره به این طرح رضایت داد.

طرح به صفر رساندن تولید خودروهای درون سوز بنزینی و دیزلی برای اولین بار در ژوئیه ۲۰۲۱ مطرح شده بود، تا اینکه در نهایت ‌پس از یک جلسه طولانی در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ نهایی شد.

این نشست که به ریاست اگنس پانیر-روناچر، وزیر محیط زیست فرانسه در عصر روز سه شنبه آغاز شد، در نهایت در ساعت دو بامداد چهارشنبه به اتمام رسید. خانم پانیر-روناچر در مورد این جلسه گفت که با توجه به سرعت عمل چین و آمریکا در جهت تولید خودروهای برقی، اروپا ملزم به گام برداشتن در این مسیر است.

در حالیکه استفاده خودرو در اروپا اصلی‌ترین شیوه حمل و نقل در اروپا محسوب می‌شود، با این حال تنها ۱۵ درصد ار حجم انتشار گاز دی‌اکسید کربن را شامل می‌شوند.

در پاسخ به دغدغه تولیدکنندگان مبنی بر اینکه هنوز خریدارن اقبال کافی به خرید خودروهای تمام الکترونیکی نشان نمی‌دهند، کمیسیون اروپا سال گذشته پیشنهاد افزایش جایگاه‌های شارژ الکتورنیکی را داده بود. خانم اورزلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا سال پیشنهاد داده بود تا در جاده‌های بین راهی در فواصل شصت کیلومتری یک جایگاه شارژ خودروهای برقی تعبیه شود.

خودروسازان همواره از کمبود زیرساخت‌های مراکز شارژ خودرو گله‌مند هستند بویژه آن که این امکانات در کشورهای شرقی و جنوبی اروپا محدودتر هستند.

پایان/

۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 20135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =