“ری را” خودرویِ ملی نیست / کراس اووِر ایرانی وجود ندارد

درحالی شرکت ایران خودرو چند روز پیش با سر و صدا و تبلیغاتِ فراوان از خودرویی به نامِ “ری را” با حضور وزیر صمت رونمایی کرده و آنرا اولین کراس اوور ایرانی و خودرویی “ملی” نامید؛ که بررسی ها نشان می دهد این خودرو به هیچ وجه ملی نبوده و بر روی پلت فرمِ وارداتیِ خودروی “پژو ۲۰۰۸” ساخته شده است.

به گزارش تحریریه، هفته ی گذشته مسئولان گروه صنعتی ایران خودرو سیدرضا فاطمی امین _ وزیر صنعت، معدن و تجارت_ را به این شرکت کشاندند تا در حضورِ او خودرویی به نامِ “ری را” را رونمایی کنند.

در این رونمایی شرکت ایران خودرو رسما اعلام کرد که “ری را خودرویی ملی و اولین خودروی کراس اوور ملیِ گروه صنعتی ایران خودرو” است…

اما واقعیتِ “ری را” و کراس اوورِ ایرانی چیست؟

با این حال بررسی ها نشان می دهد که خودروی “ری را” بر روی پلت فرمِ وارداتیِ خودروی “پژو ۲۰۰۸” ساخته شده است و درواقع همان نسخه ی فیس لیفت شده ی پژو ۲۰۰۸ است نه آنگونه که ایران خودرو مدعی شده خودرویی ملی!

طبق تعاریف و استانداردهای علمی، دانشگاهی، فنی و صنعتی؛ خودروی “ملی” به خودرویی می گویند که تمام مراحل طراحی و تولیدِ تمام اجزا و قطعاتِ آن خودرو به ویژه “پلت فرم” خودرو، در داخل کشور صورت بگیرد… درحالیکه خودروی “ری را” فاقدِ این ویژگی است.

تغییراتی درحدِّ جلوداشبورد و صندلی های پژو ۲۰۰۸ در خودرویِ “ری را”

درواقع تفاوت های خودروی “ری را” نسبت به خودروی “پژو ۲۰۰۸” فعلی؛ محدود به بخش هایی از اتاق و بدنه خودرو بوده و بخش هایی همچون اتاق خودرو و جلوداشبورد و صندلی ها و… در این خودرو نسبت به پژو ۲۰۰۸ فعلی، تغییر کرده است.

حال در این شرایط مسئولین شرکت ایران خودرو باید پاسخ دهند که آیا به خودرویی با مشخصاتِ “ری را” که بر روی پلت فرم خودروی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده و تنها تغییراتی در حدِّ بدنه ی خودرو داشته است، “خودروی ملی” می گویند!؟

“ری را” خودرویی که در سال ۹۸ تولید شد!

نکته ی مهم دیگر درباره ی تبلیغات گسترده ی اخیر شرکت ایران خودرو و مدیرعاملِ فعلیِ آن با خودروی “ری را” و رونمایی آن این است که بررسی ها نشان می دهد که پروژه ی تولید این خودرو چند سالِ پیش و در دوره مدیریتِ “هاشم یکه زارع” آغاز شده و نمونه ی اولیه این خودرو نیز در سال ۱۳۹۸ و در زمان دو مدیرعاملِ قبلیِ ایران خودرو (هاشم یکه زارع) تولید شده است و نه در دوره ی مدیرعاملی “مهدی خطیبی” مدیرعاملِ فعلیِ این شرکت، که تنها ۵ ماه است که در گروه صنعتی ایران خودرو به صندلیِ مدیرعاملی تکیه زده است!

فریبِ افکار عمومی و مسئولانِ کشور در ایران خودرو، با چه هدفی صورت می گیرد؟

در چنین شرایطی پرسش اساسی این است که اقدامِ اخیرِ گروه صنعتی ایران خودرو در فریبِ افکار عمومی و مسئولانِ ارشد کشور همچون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در ماجرایِ رونماییِ “خودروی ری را” با چه اهدافی صورت گرفته است؟

در این رابطه در انتظارِ پاسخ دهی و شفاف سازیِ مسئولان شرکت ایران خودرو هستیم.

آقای وزیر با دروغ گویان برخورد کنید

در این شرایط از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت آقای سیدرضا فاطمی امین خواهشمندیم که با مسئولان شرکت ایران خودرو که ایشان را برای رونمایی خودروی “ری را” به این شرکت کشاندند و اطلاعات غلط درباره ی این خودرو به ایشان به عنوانِ عالی ترین مسئول و متولیِ بخشِ صنعت کشور دادند، برخورد کنند تا دیگر هیچ مدیری در کشور جرات نکند به هر دلیلی به مردم و مسئولان اطلاعاتِ غلط و غیرواقعی بدهد…

حاشیه ای دیگر به حاشیه های “مهدی خطیبی” اضافه شد

این ماجرا در حالی ست که در ۵ ماهه ی مدیریتِ “مهدی خطیبی” بر گروه صنعتی ایران خودرو (بهمن ماه ۱۴۰۰ تا کنون) حاشیه های متعددی گریبانگیرِ بزرگترین خودروساز خاورمیانه شده است که برخی از آنها به شرح زیر است:

۱_ بازداشت دستِ راستِ مدیرعامل ایران خودرو توسط یک نهادِ مهم امنیتی و نظارتی در هفته ی گذشته

۲_ استخدام و جذبِ یک “دیپلمه” بدونِ حتی ۱ روز سابقه ی خدمت در دولت و به کارگیری وی در یک پستِ مدیریتیِ حساس و ارشد در ایران خودرو با در اختیار داشتنِ ۱۰ ها میلیارد تومان بودجه

۳_ استخدام غیرقانونیِ بازنشسته ها در ایران خودرو و انتصابِ آنها به پست های مدیریتی

اینگونه می خواهید به مطالباتِ مردم و رهبری از ایران خودرو پاسخ دهید؟

در این شرایط پرسش اساسی از “مهدی خطیبی” مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو این است که آیا اینگونه و با اقداماتی که وصف آنها رفت، می خواهید به مطالباتِ مردم و مقام معظم رهبری از صنعت خودرو پاسخ دهید!؟

آیا پاسخِ رئیس جمهورِ محترم و فرمان ۸ ماده ای وی برای اصلاح و ارتقای صنعت خودرو این است!؟

به دادِ ایران خودرو برسید

در این شرایط از سازمان بازرسی کل کشور، نهادهای نظارتی، وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی تقاضامندیم به دادِ ایران خودرو به عنوانِ بیت المال و اموال عمومی رسیده و بررسی کنند که اصولا در این شرکت چه می گذرد!؟

دادستان محترم ورود کند

همچنین در فقره ی رونمایی از خودروی “ری را” و فریبِ مردم و افکار عمومی از سوی شرکت ایران خودرو، شایسته است که دادستان محترم به موضوع ورود کرده و با عاملان آن طبق قانون برخورد کنند.

منبع: اقتصاد سالم

پایان/

۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 20240

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =