ارزش بازار خودرو ایران تا 4 سال دیگر از بودجه سالانه دولت جلو می زند

یک موسسه پژوهشی با بررسی وضعیت بازار خودروی ایران چالش ها و فرصت ها در این بازار را مورد ارزیابی قرار داده است.

به گزارش تحریریه، موسسه های ممتاز بین المللی در ارزیابی جامع خود از صنعت خودروی ایران در زمینه بازار رو به رشد خودروسازی و ماشین های سواری معتقدند: ارزش بخش خودروی ایران در سال 2022 به 29 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود که تا پایان سال ۲۰۲۶ به 45 میلیارد دلار برسد که این رقم به معنای آن است که این بازار رشدی 50 درصدی در 4 سال آینده خواهد داشت.

طبق بررسی های تخصصی جهانی که در گزارش موسسه ایرانی «بیز ریپورت» به طور کامل به آن پرداخته شده، ایران بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه است که بزرگی این بازار به اندازه حدود یک سوم بازار خودروی آلمان می باشد. ارزش بازار خودروهای سواری ایران از 18.8 میلیارد دلار کنونی به بیش از 29 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید. 

صنعت خودروی ایران از سال ۲۰۱۲ به دلیل اجرای تحریم های بین المللی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و شاهد نوسانات زیادی بوده است. به طور کلی تحریم ها بسیاری از صنایع ایران را تحت تاثیر قرار داد که یکی از این بخش ها توقف توسعه صنعت خودروسازی بوده است.

بازار ایران تا سال ۲۰۱۴ برای بسیاری از بازیگران جهانی به ویژه شرکت های غربی در دسترس نبود. با تحریم‌های مربوط به فعالیت هسته‌ ای این شرایط سخت تر هم شد و بیشتر شرکت‌ ها از بازار ایران خارج شدند.

در شرایط کنونی صنعت خودرو ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۴ درصد نیروی کار ایران را تشکیل می دهد که از نظر ارزش بعد از صنعت نفت و گاز کشور در رده دوم قرار می گیرد.

طبق این پژوهش، حدود ۱۳ خودروساز دولتی و خصوصی در ایران وجود دارند اما نزدیک به ۹۴ درصد از تولیدات داخلی در انحصار دو شرکت ایرانخودرو و سایپا قرار دارد. یعنی این 13 خودروسازی سهم 6 درصدی از بازار دارند و نمی توانند بازار را رقابتی کنند و شرکت های کوچکی محسوب می شوند. 

تولید خودروهای سواری در ایران در سال ۲۰۲۰ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل به بیشتر از ۸۲۶ هزار دستگاه رسید.

فروش کل خودروهای سواری برای سال ۲۰۲۰ نیز به ۸۱۶,۴۹۷ دستگاه بالغ شد که حکایت از افزایش ۸.۷ درصدی فروش نسبت به سال ۲۰۱۹ داشت.

در سال ۲۰۲۰، محصولات پژو در شرکت ایران خودرو ۱۶.۸ درصد فروش خودرو در ایران را افزایش داد و به این ترتیب، ۲.۴ درصد از سهم بازار را به دست آورد و پس از آن سایپا در رده بعدی قرار گرفت که با کاهش ۲۳ درصدی تولید ۱۲.۷ درصد از سهم خود در بازار ایران را از دست داد.

طبق یافته های این پژوهش، با افزایش تقاضا برای خودروهای سواری در ایران، تولیدکنندگان عمده قطعات اصلی خودرو در حال برنامه ریزی برای افزایش عرضه آخرین مدل ها هستند. به عنوان نمونه، ایران خودرو در فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که این شرکت در حال راه اندازی خط تولید ۹ خودروی جدید برای ۳ سه سال آینده است. این شرکت تولید رانا پلاس، سورن پلاس، سمند اوپتیمال، دنا پلاس اتوماتیک پژو پانوراما در کنار  K۱۳۲s،C rossover K۱۲۵s و K۱۲۱ هاچ بک را اعلام کرد. همچنین اعلام شد این شرکت تا ژانویه ۲۰۲۳ دنا هیبریدی را نیز وارد بازار خواهد کرد.

از سال ۲۰۱۵ با بهبود شرایط اقتصادی، ایران رونق فروش خودروهای با قیمت متوسط همچون سدان ها را تجربه کرده است؛ این امر نیاز به رشد این صنعت به ویژه خدمات و پشتیبانی را برجسته کرده است.

پایان/

۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20127

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =