جهانیان به چه خودروهایی لوکس می گویند؟

در جهان خودروهای حدود ۳۰ هزار دلار خودروهای معمولی به شمار می روند و خودروهای لوکس قیمتی فراتر از ۵۰ هزار دلار دارند اما کاهش ارزش ریال، شرایط اقتصادی چند سال اخیر ایران، انحصاری بودن بازار و عوارض گوناگون بر واردات، قیمت خودروهای معمولی جهان را به چند میلیارد تومان رسانده است.

به گزارش تحریریه، بحث های فراوانی در کشور در زمینه ورود خودرو وجود دارد و برخی از مسئولین نیز برای توجیه تداوم انحصار دو خودروسازداخلی ایرانخودرو و سایپا با دادن آدرس های غلط سعی می کنند با بستن درهای کشور به روی محصولات با کیفیت تر و حتی رقابتی از نظر قیمت سودهای کلان خود و نزدیکان خود را حفظ کنند.

یکی از موضوعاتی که این افراد به شدت بر آن تمرکز دارند این است که آزادسازی واردات موجب می شود تا فقط خودروهای لوکس وارد کشور شوند. این افراد نمونه اقدامات سال های گذشته را دلیل بر درستی ادعای خود فرض می کنند که به عنوان نمونه فلان خودروساز ژاپنی یا فرانسوی خودروهای بالاتر از یک میلیارد تومان دارد و این شرایط به ضرر کشور است.

این افراد توجهی ندارند که خودروهای یک تا دو میلیاردی تومانی کنونی در خارج از ایران قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار دارند و هیچ عقل سلیمی در صنعت خودروی جهان آن ها را لوکس نمی داند.

 شرایط بد اقتصادی در داخل کشور و افت شدید ارزش ریال موجب قیمت های فضایی این خودروهای اقتصادی، دانشجویی و کارگری شده است.

 تارنمای «Sydney Motor Way» در گزارش که چندی قبل نوشته شد، پاسخی دقیق را این حامیان انحصار داده و آورده است: امروزه خودروهای لوکس زیادی در بازار وجود دارد. برخی از خودروهای لوکس مانند مرسدس بنز و بی ام و می توانند بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشند! اما تفاوت خودروهای لوکس و معمولی چیست؟ خودروسازان معمولی از مواد ارزان‌تر در خودروهای خود استفاده می‌کنند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. از سوی دیگر، خودروسازان لوکس پول بیشتری را صرف آن می کنند تا تجربه رانندگی بهتری را ارائه دهند.

تفاوت خودروی لوکس و معمولی

وقتی صحبت از کیفیت می شود، خودروهای لوکس به دلایل گوناگون برچسب لوکس می گیرند. آنها می توانند قیمت های بالاتری داشته باشند زیرا کیفیت و تجملات بیشتری را نسبت به خودروهای معمولی در خود دارند. هیچ ارزانی بی دلیل نیست و به هر حال، هیچ چیز بهتر از ظاهر و کیفیت یک لیموزین درجه یک نیست، به خصوص در مقایسه با یک ماشین معمولی.

با این حال، خودروهای معمولی نیز قابل اعتماد هستند و برای رفع نیازهای حمل و نقل منظم مردم به شدت کفایت می کنند.

خودروهای لوکس به دلیل ویژگی های لوکسی که دارند به عنوان کالاهای لوکس تعریف می شوند. به عنوان مثال، خودروهای لوکس با صندلی‌های چرمی و فضای داخلی جذابی طراحی شده‌اند که تجربه سواری راحت را فراهم می‌کنند. آنها به عنوان مثال مجهز به سایر ویژگی های لوکس مانند صندلی های گرم شونده برای گرم نگه داشتن سرنشینان در شرایط آب و هوایی سرد یا سانروف برای تهویه بهتر هوا در روزهای گرم تابستان هستند.

همچنین خودروهای لوکس ممکن است موتورهای قدرتمندتری نسبت به خودروهای معمولی داشته باشند. این برای دارندگان خودروهای لوکس مفید است زیرا به آن ها اجازه می‌دهد تا به راحتی در جاده‌ها سرعت بگیرند و مانور دهند، حتی زمانی که افراد زیادی به طور همزمان در حال سفر هستند.

Top 25 Best Luxury Cars of All Time

خودروهای لوکس برای رانندگان باتجربه بهتر هستند زیرا خودروهای لوکس اغلب با وسایلی همراه هستند که رانندگی را آسان‌تر، ایمن‌تر و سرگرم‌کننده‌تر می‌کنند. به عنوان مثال، سازندگان خودروهای لوکس مانند آئودی یا بی‌ام‌و مدل‌های لوکسی از خط تولید معمولی خود ارائه می‌کنند که می‌توانند دارای سیستم‌های سرگرمی اطلاعاتی، ویژگی‌های کمکی بین خطوط و قابلیت پارک خودکار باشند.

اما نکته قابل توجه آن است که خودروهای لوکس در هر حالتی گران‌تر از خودروهای معمولی هستند، ضمن آنکه خریداران خودروهای لوکس پس از خرید ماهانه باید پرداخت های بالاتری برای نگهداری آن داشته باشند.

تعمیر و نگهداری خودروهای لوکس نیز گرانتر از خودروهای معمولی است. سازندگان خودروهای لوکس ممتاز معمولاً اولین تعمیر و نگهداری رایگان را پس از خرید ارائه می دهند، اما بسته به محل زندگی شما و نوع خودروی لوکسی که خریداری کرده اید، ممکن است تا ۲۰۰ دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد.

Aston Martin Victor First Drive Review: The First, The Last, The Only

خودروی لوکس کمتر از 50 هزار دلار معنا ندارد

طبق این گزارش براساس یک معیار نانوشته در کل قیمت خودروهای معمولی بسته به مدل و ویژگی‌ها، از ۱۵ هزار دلار تا ۲۵ هزار دلار یا بیشتر است؛ البته با توجه به وضع عوارض گوناگون برای ورود خودرو به ایران قیمت یک خودروی معمولی برای مصرف کنند حداقل از حدود ۹۰۰ میلیون تابیشتر از ۲ میلیارد تومان متغیر است. به عبارت دیگر ممکن است برخی خودروهای غیرلوکس هم وجود داشه باشند که در جهان بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار قیمت داشته باشند اما ویژگی های عمومی خاصی را دارند و در زمره خودروی معمولی دسته بندی می شوند و قیمت آن ها در داخل کشور به بیشتر از ۳ میلیارد تومان بالغ می شود.

اما به طور کلی قیمت خودروهای لوکس دست دوم از حدود ۴۰ هزار دلار شروع می شود. از طرف دیگر به ندرت می توان خودروهای لوکس نو را در قیمت هایی کمتر از ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار پیدا کرد.  

خودروهای معمولی معمولاً مقرون به صرفه‌تر از خودروهای لوکس هستند، بنابراین در جاده‌ها نیز رایج‌تر هستند. وسایل نقلیه لوکس اغلب توسط افراد مشهور یا افراد ثروتمندی خریده می شوند که خواهان یک وسیله نقلیه زرق و برق هستند که نشان دهنده جایگاه آنها در جامعه باشد. از سوی دیگر، خودروهای معمولی معمولاً توسط افرادی با درآمد معمولی رانندگی می شوند.

تفاوت اصلی بین خودروهای معمولی و خودروهای لوکس شامل قیمت، اندازه، راحتی و امکانات است. اختلاف قیمت یک خودروی معمولی با خودروی لوکس حداقل ۳۰ هزار دلار است.

پایان/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 18921

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • غضنفر IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      خلایق هرچه لایق