ادعاهای پوشالی بزرگترین خودروساز ایران

بسیاری از منتقدان معتقد بودند که وعده پایان تولید خودروهای ناقص تا پایان خرداد ماه توسط ایران خودرو وعده ای است که به ثمر نخواهد نشست، اما جدیدترین آمار منتشر نشان می دهد این امر محقق شده است و این منتقدان با اثبات ادعا به سبک آبی پوشان جاده مخصوص مواجه شده اند.

به گزارش تحریریه، ایران خودرو طی ماه های ابتدایی سال جاری مدعی شده بود که برنامه ریزی های صورت گرفته نه تنها روند بهبود مستمر کیفیت محصولات این گروه بیش تر خواهد شد، بلکه تولید خودروهای ناقص تا پایان خرداد ماه به صفر خواهد رسید.

در این میان، برخی منتقدان با توجه به وضعیت کشور که همچنان درگیر مسائل تحریم و همچنین محدودیت های ناشی از کرونای کشور مبداء قرار دارد، این ادعا را چندان جدی نگرفتند و آن را در کنار دیگر وعده های خوشایند بی ثمر قرار دادند، اما به نظر می رسد این بخش از منتقدان و کارشناسان صنعت خودرو مجبور هستند در رأی و نظر خود تجدید نظر کنند، چراکه جدیدترین آمار منتشرشده خلاف نظر آن هاست و ایران خودرو این ادعای خود را به اثبات رسانده است. براساس آخرین گزارش تولید، گروه صنعتی ایران خودرو در سه ماهه نخست امسال، با رشد ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به تولید ۱۴۷ هزار و ۲۳ دستگاه خودرو کامل شده است؛ از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۱۶۸ دستگاه سواری و ۱۸۵۵ دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه سنگین هستند.

در همین حال، بزرگ ترین خودروساز کشور، براساس برنامه ریزی ها و تعهدی که ایجاد کرده بود، نه تنها از ابتدای خردادماه تولید خودرو ناقص را متوقف کرد و به صفر رساند، بلکه در پایان خرداد ماه موفق شد با تولید ۶۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو کامل سواری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۶۸ درصدی را نیز به ثبت برساند.

براساس این گزارش، این اتفاق در حالی رخ داده است که این میزان تولید یعنی تولید خودرو کامل با این تیراژ در یک دهه اخیر تنها در خرداد سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ به ثبت رسیده است، اما تولید در سال های یادشده در شرایطی انجام شده که کشور در شرایط عادی سیاسی – اقتصادی قرار داشته است. بنابراین ثبت رشد ۶۸ درصدی تولید در خردادماه سال جاری از این نظر قابل اهمیت به شمار می رود که صنعت خودروسازی کشور نه تنها همچنان با موانع ایجادشده ناشی از تحریم ها همراه هستند، بلکه صنعت خودروسازی جهان  با موانعی چون کمبود چیپ‌ست و قطعات های‌تک دست به گریبان  است. بحران جهانی چیپ‌ست که با فراگیری بیماری کووید ۱۹ سبب کمبود اقلام و قطعات الکترونیک و های‌تک در صنعت خودرو شد، علاوه بر کاهش ظرفیت‌های تولید، بسیاری از خطوط در کشورهای غربی را نیز به تعطیلی کشاند. هر چند این مشکل در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، اما تبعات آن همچنان دامن‌گیر صنعت خودرو کشور است.

در این شرایط، ایران خودرو موفق به افزایش ۶۸ درصدی تولید کامل در خردادماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته شده و در روز پایانی این ماه، سه هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو کامل را به تولید رسانده است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که یکی از اصلی ترین مشکلات و مصائبی که نه تنها بازار بلکه کل طرف های درگیر صنعت خودرو با آن مواجه بود تولیدات غیر تجاری بود. به این معنی که آمار ها نشان از تولید داشتند اما بازار آن را لمس نمی کرد. در واقع، با توجه به شرایطی که در آن وجود داشتند خطوط تولید مشغول بودند، اما خودروها به جای بازار سر از انبارها درمی آوردند؛ دلیل هم کمبود قطعه و عدم توان تجاری سازی خودروها بود. در این میان، اما بازار ملتهب در عطش تقاضا می سوخت. خودرویی عرضه نمی شد و قیمت ها مدام افزایش پیدا می کردند. در این شرایط، انتشار گزارش تولید کامل و عبور از تولید روزانه ۳ هزار دستگاه تنها یک عدد برای یک خودروساز نیست، بلکه پیغامی است که این آمار به بازار ارسال می کنند و سیگنال هایی است که به مخاطبان می دهند. در واقع، افزایش تیراژ تولید خودرو کامل و بالا رفتن درصد عبور مستقیم منجر به افزایش تزریق خودرو به بازار می شود. افزایش میزان عبور مستقیم خودرو از یک سو باعث پوشش بیش تر تقاضا شده و از سوی دیگر، فرصت و سرعت حرکت های سفته بازانه را به موازات افزایش درصد عبور مستقیم کاهش می دهد. به بیان ساده، این افزایش تولید که به صورت کامل انجام می شود، فرصت افزایش قیمت ها مبنی بر عدم تعادل عرضه و تقاضا را سلب می کند. در همین حال، دامنه دار بودن تولید خودروهای کامل همراه با افزایش تیراژ تولید در بلندمدت کاهش قیمت و حرکت به سمت تنظیم قیمت ها خواهد شد.

در همین حال، افزایش تیراژ تولید و عبور مستقیم غیر از کاهش هزینه های لجستیک، انبارداری و خواب سرمایه و هزینه مجدد آوردن خودروهای ناقص به خطوط تولید، باعث افزایش گردش مالی و کاهش هزینه های سرمایه ای آن ها خواهد شد. در عین حال، این مسئله می تواند میزان نقدینگی در خودروسازان را افزایش داده تا آن ها بتوانند مطالبات زنجیره تأمین را به موقع پرداخت کنند. به بیان دیگر، افزایش تولید و به صفر رسیدن خودروهای ناقص تنها یک آمار برای ثبت رکوردها نیست، بلکه آغاز یک سلسله تحرکات است که تمام طرف های ذی ربط در صنعت خودروسازی را منتفع می سازد.

منبع: اسب بخار

پایان/

۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 20034

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =