خودروسازی درست نمی شود، دولت در ایران خودرو و سایپا فراقانونی رفتار می کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بی شک مردم ایران نباید تا ابد محکوم به خرید خودروهای بی کیفیت و غیر ایمن داخلی باشند.

ابراهیم عزیزی نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با تحریریه با تاکید بر اینکه مدیریت دولت در صنعت خودروسازی منجر به تحمیل زیان های دو طرفه به صنعت و ملت شده گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که حضور دولت در تصدی گری صنعت خودروسازی نه تنها به بهره وری صنعت خودروسازی و رضایت عامه مردم از تولیدات ملی منجر نشده، بلکه تبدیل به مشکلی لاینحل شده که ملت و صنعت خودروسازی را توامان دچار چالش های مختلفی کرده است.

وی در این باره افزود: علیرغم اینکه دولت سهم زیادی در شرکت های ایران خودرو و سایپا ندارد، نمی تواند به خود اجازده دهد قوانین را نادیده بگیرد و با سهم ناچیز خود کلیه امور خودروسازی را در اختیار بگیرد و مدیریت کند و حق مدیریت سایر سهامداران و سرمایه گذاران را اعمال نکند.

عزیزی در خصوص چالش هایی در صنعت خودروسازی که دولت مسبب ایجاد آنهاست گفت: قیمت گذاری دستوری از موضوعاتی است که به دلیل دولتی بودن صنعت خودروسازی ایجاد شده است. راهبردی که نه تنها راه به جایی نبرده، بلکه مانع رقابت و تعیین قیمت واقعی در خودروهای تولید داخلی شده است. صنایع خودروسازی جهان به صورت حاکمیتی مدیریت نمی شوند، به همین دلیل این صنایع فاقد مواردی چون قیمت گذاری دستوری هستند. تصدی گری همه جانبه دولت دربخش خصوصی نتیجه ای به غیر از تحمیل زیان بر صنعت و اعتراض مردم نسبت به خروجی این صنایع ندارد، چرا که دولت مدیر نه پاسخگوست نه ناظر.

وی دراین باره تصریح کرد: از دولتی که مدیر صنعت خودروسازی است نمی توان انتظار نظارت و پاسخگویی در عملکرد خود را داشت. تعارض منافع ایجاد شده مانع پاسخگویی دولت نسبت به کاستی ها و معضلات کنونی صنعت خودروسازی شده است.

ابراهیم عزیزی بیان داشت: دولت مدیر، دولت پاسخگو، دولت متولی، دولت بازرس و پاسخگو، دولت معجونی عجیب و غریب در صنعت خودروسازی ایجاد کرده که کارشناسان امر از آنچه در این موضوع می بینند انگشت به دهان حیران مانده اند و نگران این موضوع که مبادا دولت در رویکرد خود نسبت به صنعت خودرو تجدید نظر اساسی صورت ندهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه واگذاری سهام دولت در شرکت های خصوصی سازی باید کلید زده شود، گفت: مهمترین رویکرد دولت برای کاهش معضلات صنعت خودروسازی بستر سازی برای واگذاری سهام خود و خصوصی سازی صد درصدی صنعت خودرواست. خصوصی سازی به این دلیل حائز اهمیت است چرا که منجر به ایجاد رقابت می شود.

ابراهیم عزیزی در پایان گفت و گو افزود: بی شک مردم ایران نباید تا ابد محکوم به خرید خودروهای بی کیفیت و غیر ایمن داخلی باشند. در عین حال که روی بحث خودکفایی، استقلال اقتصادی، خود اتکایی و رسیدن به قله های پیشرفت در صنعت خودرو بحث می کنیم مانند توسعه صنایع دفاعی کشور لازم است با مدیریت و تفکر مبتنی بر استقلال همه جانبه صنعتی، گام های بزرگی برای توسعه صنعت خودرو با خصوصی سازی واقعی برداریم.

پایان/

۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 20079

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =