اول به بی وای دی خندیدند اما حالا مجبورند آن را جدی بگیرند

در سال 2011 ایلان ماسک به «بی وای دی» می خندید، در حالی که در همین مدت کوتاه ارزش سهامی که وارن بافت در این کمپانی چینی خریده، 40 برابر شده است.

به گزارش تحریریه، در سال 2011 ایلان ماسک حتی «بی وای دی» را به عنوان رقیب قبول نداشت و طراحی و کیفیت آن را به سخره می گرفت. در حالی که شرکت سرمایه گذاری برکشیر هاثاوی Berkshire Hathaway از سال 2008 در این شرکت چینی 232 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و اکنون ارزش آن از 9 میلیارد دلار گذشته است. حالا وقت آن است که وارن بافت با صدای بلند بخندد.

ماسک با تمسخر در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود: «ماشین آنها را دیده اید؟ من فکر نمی کنم محصول خوبی باشد، جذاب هم که نیست، فناوری آن هم خیلی قوی نیست.» در ادامه هم گفته بود که این شرکت در خود چین هم با مشکلات عمیقی رو به رو است.

حالا گردش مالی «بی وای دی» مثل قارچ رشد کرده و به 211 میلیارد یوآن حدود 32 میلیارد دلار رسیده است که از سال 2008 تا 2021 حداقل ده برابر شده. در ماه مه امسال فروش خودروهای برقی و هیبریدی «بی وای دی» با 250 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 114 هزار دستگاه رسیده و کل خودروهای برقی فروخته شده این شرکت از رقم خیره کننده 2 میلیون دستگاه عبور کرده است.

در مقایسه، گردش مالی تسلا در سال گذشته 54 میلیارد دلار بوده که 5.5 میلیارد آن سود خالص بوده و 300 هزار دستگاه در همین فصل گذشته به مشتریان خود رسانده است.

برکشیر در سال 2008 برای خرید 225 میلیون سهم بی وای دی در بازار بورس هونگ کونگ 232 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و ارزش سهام این شرکت در این مدت کوتاه از 1 دلار به 40 دلار رسید و حالا سهم 7.7 درصدی برکشیر در بی وای دی به 9 میلیارد دلار رسیده است.

بی وای دی از هیاهوی شدیدی که در باره خودروهای برقی شده، حداکثر بهره برداری را به عمل آورده و مثل تسلا و ریویان در طول شیوع جهانی کرونا از فرصت استفاده کرده است. از سال 2020 تا به حال ارزش سهام این شرکت 7 برابر شده و از ابتدای همین سال 2022 میزان رشد آن بالای 18 درصد بوده است. در حال حاضر ارزش سرمایه شرکت بی وای دی بالای 138 میلیارد دلار است.

وارن بافت، بیشتر در کمپانی های آمریکایی مثل اَپل، کوکاکولا، و نظایر آن سرمایه گذاری می کند اما با اصرار چارلی مانجر Charlie Munger شریک تجاری اش که قائم مقام برکشیر هاثاوی است، متقاعد شد. مانجر در وصف وانگ چوانفو Wang Chuanfu گفته بود که او ترکیبی از توماس ادیسون، هنری فورد و بیل گیتس چینی ها است.

به احتمال زیاد نظر تسلا هم در مورد بی وای دی عوض شده و از نشانه های آن این است که به زودی بی وای دی یکی از تأمین کنندگان مهم باتری خودروسازی آمریکایی تسلا خواهد بود. رویترز هم ماه پیش گفت که وانگ با ماسک «دوستان خوبی» هستند.

منبع: سایپانیوز

پایان/

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 20189

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =