کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی در فروردین امسال

در فروردین ماه امسال علاوه بر کاهش 0.2 درصدی حجم نقدینگی نسبت به پایان سال 1400، بدهی دولت به بانک مرکزی به 131 هزار و 970 میلیارد تومان رسیده که نسبت به فروردین ماه سال گذشته 2.7 درصد کاهش داشته و در مقایسه با پایان سال 1400 هم 0.2 درصد کمتر شده است.

به گزارش تحریریه، به نقل از (شادا)،  متغیرهای پولی در فروردین ماه 1401 که توسط بانک مرکزی منتشر شده است نشان می دهد، حجم نقدینگی در پایان فروردین ماه امسال به رقم 4 هزار و 823 هزار و 290 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ماه 1400 رقمی بالغ بر 0.2 درصد کاهش یافته است.

دولت در فروردین ماه هیچگونه استقراضی از بانک مرکزی نداشته و نشانه این گزاره هم این است که بدهی ناخالص دولت به بانک مرکزی در 12 ماه منتهی به فروردین ماه 2.7 درصد افت کرده است و همچنین بدهی ناخالص دولت به بانک مرکزی در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته 0.2 درصد کمتر شده است. این در حالی است که همواره بدهی دولت به بانک مرکزی به دلیل دریافت تنخواه بودجه در فروردین ماه افزایش می‌یافت.

همچنین به دلیل اینکه دولت به جای استفاده از تنخواه بودجه از سپرده‌های خود نزد بانک مرکزی استفاده کرده است، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی از منفی 86 هزار و 720 میلیارد تومان در اسفند ماه سال گذشته به منفی 67 هزار و 560 میلیارد تومان در فروردین ماه رسیده که این تغییر بیانگر استفاده دولت از سپرده خود نزد بانک مرکزی است.

باوجود اینکه دولت در فروردین ماه امسال از سپرده خود نزد بانک مرکزی به جای تنخواه استفاده کرده است، میزان سپرده دولت نزد بانک مرکزی در فروردین ماه امسال باز هم بیشتر از فروردین ماه سال گذشته بوده است چرا که خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت در فروردین ماه سال گذشته منفی 4 هزار و 60 میلیارد تومان بوده اما خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت در فروردین ماه امسال منفی 67 هزار و 560 میلیارد تومان است.

حجم پایه پولی در فروردین ماه امسال 1.3 درصد رشد داشته که این رشد 0.1 درصد کمتر از دوره یک ماهه فروردین ماه 1400 است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته 24.4 درصد رشد داشته، اما حجم بدهی بانک‌ها در اولین ماه سال جاری نسبت به پایان سال گذشته 2.2 درصد کمتر شده است. درواقع بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اسفند ماه سال گذشته 146 هزار و 270 میلیارد تومان بود که در فروردین ماه امسال به 143 هزار و 80 میلیارد تومان کاش یافته است.

بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی در فروردین ماه امسال به 44 هزار و 810 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته 551 درصد افزایش و در مقایسه به اسفند ماه سال گذشته 9.7 درصد کاهش داشته است.

بدهی بانک‌های تخصصی دولتی به بانک مرکزی در فروردین ماه امسال 0.7 درصد و 12 ماه منتهی به فروردین ماه سال جاری 10.5 درصد رشد کرده است.

در این میان بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری 48 هزار و 700 میلیارد تومان محاسبه شده که در یک سال منتهی به فروردین ماه امسال 23 درصد کاهش و در یک ماهه اول سال 1401 حدود 2.7 درصد رشد داشته است.

پایان/

۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 20219

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      0 0
      این افتخار ندارد که دولت از حقوق من بازنشسته بدهیش را بدهد. این خجالت آور و چندش آور است که دولت از نان شب من بازنشسته بردارد