کشمکش ها بر سر تخلف گسترده یک شرکت واردات نهاده های دامی

در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مدعی شده‌اند در ماجرای شرکت «آریو تجارت سهیل» و واردات نهاده‌های دامی توسط آن، همه چیز قانونی بوده، قوه قضائیه از تخلف بزرگ در این حوزه خبر داد.

به گزارش تحریریه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از تخلف یک شرکت در واردات نهاده های دامی با ارز ترجیحی خبر داد و گفت: آنطور که سازمان بازرسی گزارش داده، تعداد قابل توجهی از افراد با استناد به اعلام ورود نهاده‌های دامی به بندر و ثبت آن در سامانه بازارگاه، اقدام به واریز وجه برای خرید کالا و ترخیص و دریافت آن ظرف یک تا چند هفته بعد کردند در حالیکه اساساً نهاده‌ای وارد کشور نشده بود و در نهایت هم هیچگونه کالایی به دست مردم نرسید، یکی از تخلفات آشکار در جریان واردات این محموله بدین شکل بوده که قبل از وارد شدن کالای مورد نظر، ورود آن به بندر ثبت یا اصطلاحاً «کوتاژ» شد و متعاقب این موضوع، کوتاژ در سامانه بازارگاه به ثبت رسید و در معرض دید مشتریان قرار گرفت و مردم نیز با مشاهده کوتاژ در سامانه، اقدام به خرید کالا کردند.

همچنین در این خصوص ذبیح الله خئاییان، رئیس سازمان بازرسی نیز گفت: ساخت شماره کوتاژ صوری در حالی که هنوز محموله نهاده‌های دامی وارد بندر نشده بود و سپس ثبت شماره کوتاژ در سامانه بازارگاه، سبب شد که ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شود و مردم نیز بدون آنکه نهاده‌ها وارد کشور شده باشد، با مشاهده ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، ۵۰۰ هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را به حساب شرکت خصوصی مورد اشاره واریز کردند، در حالی که تا کنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته اما هنوز این نهاده‌ها تأمین نشده‌اند.

هر چند مراجع ذی صلاح قانونی وجود تخلف در فرآیند واردات تامین نهاده های دامی ، عرضه و فروش کالای ناموجود را تخلف می دانند اما برخی سعی در تطهیر این تخلف دارند تا جایی که مجتبی عالی در روزهایی که دامداران به دنبال نهاده برای دام های گرسنه و تعیین تکلیف 1100 میلیارد تومان نقدینگی که بابت فروش کالای ناموجود پرداخت کرده اند، سرگردان بودند این مسئول صنفی تلاش دارد به عنوان ناظر پروژه آریو تجارت سهیل چنین القاء نماید که هیچ تخلفی در واردات نهاده دامی توسط این شرکت صورت نگرفته است.

بدون تردید تشکل های مردم نهاد نباید نقش روابط عمومی دستگاه های دولتی یا شرکت های متخلف را ایفا کرده و باید مشاور امین دولت و مطالبه گر حقوق صنفی اعضاء خود باشند. اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران در راستای عمل به وظیفه تشکلی خود در اطلاعیه ای با عنوان «به جای بازی رسانه ای وارد میدان پاسخگویی شوید» نکاتی در راستای تنویر افکار عمومی و ضرورت پاسخگویی از افرادی که تخلفات را پنهان می کنند، مطرح کرده است.

در ادامه این اطلاعیه درج شده است:

جناب آقای عالی رئیس محترم اتحادیه سراسری دامداران

با توجه به  فرمایشات اخیر جنابعالی مبنی بر نظارت بر فرایند واردات نهاده توسط شرکت آریو تجارت  ( که البته در این حجم از اصرار جنابعالی بر تطهیر این پروژه  بیشتر شائبه وجود شراکت دارد تا نظارت) به نظر میرسد همانطور که اشاره فرمودید نه تنها سازمان بازرسی کل کشور بلکه مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هم دسترسی به اطلاعات نظارتی جنابعالی را نداشته اند. لذا استدعا دارد برای تنویر افکار عمومی دستور فرمایید به جای کلی گویی و ادعاهای جنابعالی مبنی بر اینکه تعهدات شرکت آریو تجارت با نظارت شما انجام پذیرفته است را به صورت مستند و در قالب  پاسخ به سوالات ذیل اعلام عمومی فرمایید تا بدین ترتیب رفع سوء تفاهم شود.

۱- در حال حاضر و بعد از  دو ماه از پرداخت وجه کامل خرید بیش از ۵۰۰ هزارتن نهاده های دامی دقیقا چه مقدار کالا( ودر قالب کدام جدول زمانی بعد از دوماه  از محل تعهدات این شرکت )که وجه کالاها را دریافت کرده است،  تحویل گردیده است .

۲- چه مقدار از تعهدات این شرکت در بنادر کشور موجود می باشد ( شماره قبض انبار و تناژ ) ؟

۳- مستندات آخرین وضعیت حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان وجوه دریافتی این شرکت از محل فروش کالاهای ناموجود ؟ ( موجودی حساب و برداشت های احتمالی از حساب این شرکت و...) به صورت مستند ؟

۴- اگر این شرکت تعهدات خود را انجام داده است چرا وزارت جهادکشاورزی رسما اعلام کرده که مسئولیت رفع تعهدات شرکت آریو تجارت سهیل به دلیل تعلل و ناتوانی به شرکت پشتیبانی امور دام واگذار گردیده است ؟

دلیل دستور پرداخت ارز وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت و قبل از ورود کالا به کشور ؟

استحضار دارید که همه واردات بخش خصوصی کشور از بیش از یک سال پیش به صورت اعتباری بوده و ارز آن بعد ۲ ماه از عرضه کالا در سامانه بازارگاه و بارگیری آن تخصیص یافته است .

جهت مزید استحضار به عنوان نمونه  نامه دفتر بازرسی و نظارت کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی مبنی بر عدم تامین تعهدات شرکت آریو تجارت سهیل در قبال خریداران را که در تضاد با ادعاهای جنابعالی هست تقدیم میگردد. ای کاش اطلاعات نظارتی خود را حداقل در اختیار دفتر نظارت و بازرسی وزارت جهاد قرار می دادید تا شائبه غیر واقعی بودن آن بر طرف  شود .

با توجه به شرایط موجود، بیش از ۲۸ شرکت شناسنامه دار و خوش سابقه کشور که بالغ بر  ۲۵۰ ملیون یورو مطالبات ارزی از محل نهاده تحویل شده دارند؛ دلال و واسطه محسوب می شوند  یا شرکتی که با رانت و تبانی اقدام به جمع آوری نقدینگی تولید بدون وجود کالا را نموده است ؟

جنابعالی به عنوان ناظر این پروژه از چه مرجعی حکم نظارت دریافت کرده اید و گزارشات و مستندات خود را به کدام مرجع تحویل نموده اید؟

آیا ایجاد کوتاژ مجازی (جعلی) و فروش نهاده ای که وجود خارجی نداشته مصداق تخلف و کلاهبرداری نیست؟‌

اطلاعات موجود نشان می دهد این خطای فاحش برخی مدیران از طریق برنامه های تبلیغاتی و نمایش های بی سند قابل توجیه نبوده و تاریخ مصرف این قبیل اقدامات نیز به پایان رسیده است. بهتر بود به جای تولید رپورتاژ آگهی های رسانه ای و کلیپ های تبلیغاتی در فضای مجازی برای دفاع  بدون مستندات از این پروژه؛ مسئولین محترم در راستای صیانت از اعتبار دولت مردمی و قبل ورود دستگاه های ذیربط راسا نسبت به اصلاح امور مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری و برخورد قانونی با برنامه ریزان، آمرین و مجریان این طرح اقدام می نمودند.

منبع: ایلنا

پایان/

۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 20094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =