اروپا برای یخ نزدن دست به دامن باکو شد

رئیس کمیسیون اروپا پس از دیدار با مقامات جمهوری باکو اعلام کرد که واردات گاز از این کشور دو برابر خواهد شد.

به گزارش تحریریه، اتحادیه اروپا سال گذشته ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کرده که این رقم معادل ۴۰ درصد از گاز مصرفی در این اتحادیه است.

اما مقامات اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ روسیه با اوکراین به دنبال کاهش سهم گاز وارداتی از روسیه در مصرف انرژی خود هستند.

این در حالی است که نگرانی‌هایی نیز در زمینه ادامه صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» پدید آمده است. انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق «نورد استریم ۱» از هفته گذشته برای تعمیرات سالانه متوقف شده است. 

این تعمیرات که برای نگهداری از «نورد استریم ۱» انجام می‌شود تا چند روز دیگر ادامه خواهد یافت. با این حال وزارت خارجه روسیه تهدید کرده است که آینده این خط لوله انتقال گاز به وضعیت تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو گره خورده است. 

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در باکو گفت: واردات گاز از باکو به اتحادیه اروپا را دو برابر خواهیم کرد. با این یادداشت تفاهم در واقع ما متعهد به توسعه مسیر انتقال گاز جنوبی می‌شویم. این مسیر همین حالا هم با انتقال سالانه هشت میلیارد متر مکعب گاز راه مهمی برای انتقال گاز به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این ظرفیت را طی چند سال به ۲۰ میلیارد افزایش خواهیم داد.»

پایان/

۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 20511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =