گام راهبردی توسعه مناسبات پولی و بانکی تهران- مسکو برداشته شد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ایجاد نماد معاملاتی ریال- روبل در بازار متشکل ارزی اقدامی مهم و در راستای استفاده از ارزهای ملی و پیمان های پولی دوجانبه است افزود: در روزهای آتی شاهد افزایش حجم و عمق ریال – روبل در معاملات تجاری ایران و روسیه خواهیم بود.

به گزارش تحریریه، صالح آبادی که در «آئین گشایش نماد معاملاتی ریال- روبل در بازار متشکل ارزی» در ساختمان میرداماد بانک مرکزی سخن می گفت، با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط سیاسی دنیای کنونی ارزهای جهانروا همچون دلار ابزار سیاسی و عامل سلطه شده است گفت: ارزهای ملی و پیمان های پولی دو و چند جانبه  وسیله و راه حل مناسبی برای خنثی کردن ابزار سلطه و سیاسی ارزهای جهانروا خواهد بود و در همین راستا امروز شاهد برداشتن گام اول و بسیار مهم در زمینه پیمان پولی دو جانبه ایران و روسیه هستیم.

صالح آبادی با بیان اینکه موضوع روابط اقتصادی ایران  با دیگر کشورها به ویژه کشورهای دوست و همسایه از اولویت های راهبردی دولت است گفت: پیرو سفر ریاست محترم جمهوری به کشور روسیه و سفرهای کارشناسی بنده و همکاران بانک مرکزی به  این کشور، تفاهمات خوبی انجام گرفت که یکی از این توافقات بحث مهم پیمان پولی دو جانبه ریال - روبل بود که خوشبختانه امروز شاهد عملیاتی شدن  آن هستیم.

دکترصالح آبادی مکانیزم معاملاتی جفت ارز ریال- روبل را رقابتی و بر مبنای عرضه و تقاضا خواند و گفت: بر اساس هماهنگی ها و برنامه ریزی های انجام شده عرضه ارز روبل در آینده نزدیک تقویت می شود و عرضه کنندگان بالقوه روبل با عرضه در این بازار به عمق این بازار کمک خواهند کرد ضمن آنکه بازار ساز نیز به صورت جدی و قدرتمند در کنار سایر بازیگران این بازار حضور خواهد داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه حجم و عمق این معاملات در بازار متشکل  ارزی به مرور افزایش خواهد یافت افزود: از امروز و به مرور در روزهای آتی متقاضیان ارز روبل وارد این بازار خواهند شد و به سهولت نیاز خود را به روبل تامین می کنند و امیدواریم شاهد عمق و افزایش  حجم معاملات در این بازار باشیم.

صالح آبادی با اشاره به حضور قابل توجه دانشجویان ایرانی در دانشگاه های روسیه تصریح کرد: برآوردکردن نیازهای دانشجویان ایرانی به ارز روبل که در روسیه مشغول تحصیل هستند یکی از مزیت های انجام معاملات جفت ارز ریال- روبل در بازارمتشکل ارزی است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی بسیار مهم و حائز اهمیت است گفت: زیرساخت های بانکی و مالی پیش نیاز ایجاد و گسترش روابط اقتصادی است و خوشبختانه  امروز با گشایش نماد معاملاتی ریال- روبل گام مهم و جدی در زمینه روابط اقتصادی ایران و روسیه برداشته خواهد شد.

خدمات معاملات روبل از طریق کارگزاران بازار متشکل عرضه می شود

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران نیز در  آیین گشایش نماد معاملاتی ریال- روبل اعلام کرد، با توجه به پایداری تامین منابع ارزی روبل، بازگشائی نماد روبل - ریال در بازار متشکل، باعث متنوع سازی خدمات و محصولات شبکه کارگزاران بازار متشکل ارز می شود.

امیرهامونی افزود: با ایجاد نماد روبل- ریال در بازار متشکل ارزی، این امکان فراهم می شود که بتوان از منابع روبلی موجود در کشور روسیه که از محل صادرات حاصل شده است، اقدام به تأمین ارز موردنیاز برای مصارف خدماتی از روسیه کرد.

وی با اشاره به ضرورت تامین روبل مورد نیاز برای داشتن معاملات روان و پایدار، ادامه داد: مبادلات بازرگانی دو کشور رو به افزایش بوده و روسیه شریک تجاری قابل اعتمادی برای توسعه همکاری های تجاری است، به طوری که رشد صادرات کالاهای ایرانی به این کشور، نشان دهنده ارتقای جایگاه مبادلات ارزی روبل در سبد ارزی کشور دارد.

هامونی با اشاره به آمادگی کارگزاران بازار متشکل ارز برای انجام مبادلات روبل و ریال، اضافه کرد: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در چارچوب مصارف ارز خدماتی که متقاضی خرید روبل هستند می¬تواند از طریق کارگزاران بازار متشکل ارزی اقدام به خرید فروش روبل کنند.

وی در خصوص روند معاملات روبل از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه گفت که به صورت متقابل خدمات مشابه از سوی کارگزاران ارزی ارایه شده و آنها نیز می توانند، در صورت تمایل یا در سفر یا سرمایه گذاری در ایران، از خدمات روی معاملات نماد روبل استفاده کنند.

هامونی، چشم انداز معاملات روی نماد روبل را با توجه به توسعه همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری میان دو کشور مطلوب ارزیابی کرد.

پایان/

۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 20521

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =