مزیت های گسترده و پنهان مانده اتحادیه اورآسیایی برای اقتصاد ایران

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اینده نزدیک به رقیبی مهم برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده تبدیل می شود و برقراری روابط تجاری اقتصادی و نزدیک تر با کشورهای عضو این سازمان می تواند به پویایی و شکوفایی اقتصادی کشورمان کمک کرده و در عمل تحریم ها را ناکارآمد سازد.

به گزارش تحریریه، حرف های ضد و نقیض بسیاری در مورد امضای توافقنامه تجارت آزاد با اورآسیا مطرح شده است. بررسی ها نشان می دهند که نرخ های گمرکی عادی برای واردات کالا به قلمرو گمرکی مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در تعرفه گمرکی یکپارچه اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ETT) فهرست شده است. ETT هر ساله کالاهای ناشی از فعالیت‌های اقتصادی خارجی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (کد گمرکی TN VED EAEU) را بر اساس سیستم هماهنگ سازمان جهانی گمرک بازبینی می کند. 

اطلاعات مربوط به نرخ حقوق ورودی به زبان روسی در وب سایت EEC موجود است. این بخش از وب سایت به طور منظم به روز می شود و حاوی اطلاعات کلی صحیح در مورد نرخ عوارض است. با این حال، فقط برای اهداف اطلاعاتی در دسترس است و از نظر قانونی الزام آور نیست.

تعرفه برخی کالاها برای کالاهایی که صرفاً برای مصرف داخلی در ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به مقصد می رسد، به طور موقت از نرخ های تعرفه مشترک ETT معاف هستند، در حالی که روسیه و بلاروس نرخ ETT را برای همه کالاهای وارداتی اعمال می کنند. اگر قرار باشد کالاهای معاف برای گردش آزاد در EAEU آزاد شوند، مشمول نرخ های مشترک ETT می شوند.

کشورهای عضو اوراسیا توافقنامه جداگانه ای در مورد عوارض صادرات دارند که بر اساس آن هر کشور عضو اتحادیه اقتصادی اروپا فهرستی از کالاهای خاص خود را که ممکن است عوارض صادراتی برای آنها اعمال شود، تهیه می کند و به EEC اطلاع می دهد. 

در ۱ ژانویه ۲۰۱۸، کد گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (CC EAEU) جایگزین کد گمرکی سابق اتحادیه گمرکی شد.

کشورهای عضو اوراسیا یک توافق جداگانه در مورد عوارض صادرات منعقد کرده اند. بر اساس این موافقتنامه، هر کشور عضو اتحادیه اقتصادی اروپا فهرستی از کالاهای خاص خود را که ممکن است عوارض صادراتی برای آنها اعمال شود، تهیه می کند و به EEC اطلاع می دهد. 

بر این اساس، EEC فهرست تلفیقی از محصولات مشمول عوارض صادراتی را برای همه کشورهای عضو EAEU  دارد. کشورهای عضو این اختیار را حفظ می‌کنند که نرخ‌های عوارض صادراتی اعمال شده بر صادرات کالاهای موجود در فهرست تلفیقی و مبدا قلمرو آنها را اتخاذ و اصلاح کنند. قوانین مشابهی در CC EAEU هم ذکر شده است.

نرخ عوارض صادراتی مشمول اصلاحات دوره ای با تصمیمات دولت های کشورهای عضو است. درضمن هیچ پایگاه داده عمومی رسمی واحدی در سطح EAEU وجود ندارد که بتوان از نرخ های عوارض صادراتی به روز استفاده کرد.

EEC طبق ماده ۲۲ CC EAEU می تواند تصمیمات و توضیحاتی را در مورد طبقه بندی گمرکی کالاهای خاص بنا به پیشنهاد یا درخواست مقامات گمرکی کشورهای عضو EAEU اتخاذ کند. هیچ پایگاه داده واحدی از چنین تصمیمات یا شفاف سازی هایی وجود ندارد.

Iran-EAEU trade reaches $1.9b in 11 months - Tehran Times

بر این اساس همه کالاهای وارداتی مشمول یک روش اطلاع رسانی قبلی هستند. با این حال، تنها بخشی از اطلاعات، که مربوط به ارزیابی ریسک و انتخاب فرم کنترل گمرکی است، برای ارسال قبلی اجباری است، در حالی که سایر اطلاعات با هدف تسهیل ترخیص کالا از گمرک اختیاری است. اطلاع رسانی قبلی ممکن است به صورت الکترونیکی در وب سایت مقامات گمرکی ملی کشورهای عضو EAEU انجام شود.

کشورهای عضو EAEU طبق تصمیم شورای EEC N۱۰۷ در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ رژیم معافیت گمرکی را برای محموله‌های کم ارزش، از جمله برای تجارت الکترونیک، اعمال کرده اند. آستانه تحویل پستی بین‌المللی بار ۲۰۰ یورو یا ۳۱ کیلوگرم در هر بسته تعیین شده است. از ۳۱ مارس تا ۱ اکتبر ۲۰۲۲، این آستانه به طور موقت تا ۱۰۰۰ یورو یا ۳۱ کیلوگرم در هر بسته افزایش می یابد.

توجه داشته باشید که در حالی که قوانین EAEU حداکثر آستانه را برای معافیت‌های وظیفه تعیین می‌کند، CC EAEU به هر کشور عضو EAEU اجازه می‌دهد تا محدودیت‌های کمتری را همانطور که در بالا ارائه شد، معرفی کند.

نرخ های ویژه و سیاست ترجیحی

هیچ پایگاه داده واحدی در سطح EAEU وجود ندارد که نرخ های عوارض قابل اعمال تحت ترتیبات ترجیحی یا موافقت نامه های تجاری ترجیحی را فهرست کرده باشد.

هیچ فهرست رسمی یا پایگاه داده واحدی برای موافقت نامه های تجاری ترجیحی موجود کشورهای عضو اوراسیا با کشورهای ثالث وجود ندارد و توافق ها دو به دو بین کشورها تعیین می شود.

EAEU سیستم یکپارچه ترجیحات تعرفه ای (USTP) را که مشابه طرح ترجیحات تعمیم یافته اتحادیه اروپا است، برای ارتقای رشد اقتصادی و رفاه در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته اعمال می کند. مواد ۳۶ و ۳۷ معاهده EAEU ترجیحات تعرفه ای اعطا شده به کشورهای در حال توسعه را مشخص می کند (به ترتیب ۷۵ درصد و ۰ درصد نرخ MFN برای کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته) و به قوانین ترجیحی مبدا چنین وارداتی اشاره می کند.

اولویت‌های USTP برای کالاهایی اعمال می‌شود که در فهرست ویژه کالاها و فهرستی از کشورهای واجد شرایط برای چنین اولویت‌هایی قرار دارند. این لیست ها توسط EEC ایجاد شده است.

هیچ فهرست رسمی یا پایگاه داده واحدی برای موافقت نامه های تجاری ترجیحی موجود کشورهای عضو اوراسیا با کشورهای ثالث وجود ندارد. توافقات متعدد است. با این حال، قابل توجه ترین توافقنامه چند جانبه در مورد منطقه آزاد تجاری کشورهای مشترک المنافع (CIS) است که از سال ۲۰۱۲ در بین اکثر کشورهای CIS لازم الاجرا بوده است. توافق روسیه و اوکراین از ۱ ژانویه ۲۰۱۶ به دلیل شرایط خاص امنیت ملی متوقف شد.

به طور سنتی، اکثر کشورهای مستقل مشترک المنافع شبکه ای موافقت نامه های تجارت آزاد دوجانبه (FTA) را بین خود حفظ می کنند.

علاوه بر توافق چندجانبه FTA CIS فوق، روسیه در حال حاضر قراردادهای تجاری ترجیحی دوجانبه با آذربایجان، گرجستان، صربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارد. قزاقستان با جمهوری آذربایجان، گرجستان، صربستان و تاجیکستان قراردادهای تجارت ترجیحی دوجانبه دارد. بلاروس قراردادهای تجاری ترجیحی با آذربایجان، صربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارد. و ارمنستان با گرجستان، تاجیکستان و ترکمنستان. قرقیزستان یک قرارداد تجارت ترجیحی دوجانبه با ازبکستان دارد.

بسیاری از این قراردادها دارای استثنائات در مورد محصول خاصی هستند. EEC در حال حاضر اقداماتی را برای تشویق کشورهای عضو EAEU به مذاکره مجدد در مورد توافقنامه های تجاری دوجانبه موجود و انعقاد قراردادهای جدید انجام می دهد تا انها بتوانند به عضویت  EAEU درآیند.

 اتحادیه اقتصادی اورآسیا در مقام یک سازمان بین‌المللی دارای شخصیت حقوقی، یک قرارداد آزاد تجاری با جمهوری سوسیالیستی ویتنام برای تسهیل سرمایه‌گذاری امضا کرد. این اولین FTA بود که بین EAEU و یک کشور ثالث ایجاد بود که در ۵ اکتبر ۲۰۱۶ لازم الاجرا شد. در ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۱ هم توافقی بین EAEU و صربستان  به اجرا در آمد.

در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹، EAEU اولین توافق‌نامه‌ها را از بسته یک قرارداد تجاری جامع با سنگاپور و همچنین یادداشت همکاری با بزرگترین انجمن‌های منطقه‌ای - ASEAN (انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا) و Mercosur امضا کرد.

علاوه بر این، اوراسیا توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی با چین و یک توافق موقت با هدف ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را در دستور کار دارد.

پایان/

۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 20475

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =