ناآرامی‌های قزاقستان و قیمت جهانی اورانیوم

تحولات قزاقستان قیمت جهانی اورانیوم را افزایش داد.

به گزارش تحریریه، «اورآسیا پست» نوشت، «الیور هرمس» رئیس «کمیسیون شرق» اقتصاد آلمان هفته گذشته اعلام کرد: قزاقستان نهمین کشور بزرگ جهان و مهمترین شریک اقتصادی آلمان در آسیای مرکزی است. وی در ادامه ضمن اعلام هشدار در مورد آسیب دیدن موقعیت اقتصادی و سرمایه‎‌گذاری آلمان در قزاقستان اعلام کرد، حوزه اقتصادی آلمان واقعا نگران ناآرامی‌های قزاقستان است.

قزاقستان با تبادل تجاری ۳.۸۶ میلیارد یورویی در بین شرکای تجاری خارجی آلمان در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۵۳ قرار داشت. در ده ماه اول سال ۲۰۲۱، صادرات قزاقستان به آلمان حدود ۴۷ درصد رشد کرد و به سه میلیارد یورو رسید. همزمان، صادرات آلمان به این کشور نیز با کاهش بیش از شش درصد به ۱.۱ میلیارد یورو رسید.

 علاوه بر این، قزاقستان یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان نفت خام آلمان و اتحادیه اروپا است. بر اساس تخمین کارشناسان امور مواد خام کومرتس بانک، قزاقستان روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت تولید می کند. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال، در آن سال ۷.۲ میلیون تن نفت خام و گاز طبیعی از قزاقستان به آلمان صادر شد. هرمس می‌گوید: همچنین خاک‌های کمیاب و سایر فلزات ضروری برای فناوری‌های پیشرفته نیز جزو واردات آلمان از قزاقستان است.

به گفته هرمس، قزاقستان روز به روز بیشتر به توسعه فناوری‌های سبز، انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن اهمیت می‌دهد. بنابراین این کشور می‌تواند نقش مهمی در چرخش انرژی آلمان ایفا کند. این کشور نه تنها به عنوان یک نقطه پیوند لجستیکی میان اتحادیه اروپا، همسایگان شرقی اروپا و آسیا، بلکه در چارچوب استراتژی جدید اتحادیه موسوم به «ایجاد پیوند» نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حدود ۴۸۰ شرکت آلمانی در این کشور فعال هستند. «کمیسیون شرق» اقتصاد آلمان تخمین می‌زند حجم سرمایه‌گذاری آلمان ۱.۳ میلیارد یورو است. علاوه بر این، بیش از ۴۰ درصد اورانیوم جهان نیز در قزاقستان تولید می‌شود. بهای اورانیوم از روز سه شنبه تاکنون نزدیک با افزایش ۱۲ درصدی به ۴۷ دلار در هر پوند (۴۵۳.۵۹ گرم) رسیده است.

 سال گذشته ۲۵ مجوز صادرات تسلیحات به قزاقستان مجموعا به ارزش ۲.۲ میلیون یورو صادر شده بود. بر اساس خبرگزاری آلمان، با توجه به وضعیت فعلی قزاقستان، دولت فدرال صادرات تسلیحات به این کشور را متوقف کرده است.

پایان/

۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 15735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =