رکوردشکنی صادرات به آفریقا

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از رکوردشکنی صادرات کشور به آفریقا نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

به گزارش تحریریه، سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با بیان این خبر گفت: صادرات ایران به آفریقا، در سال ۱۳۹۹، ۵۷۹ میلیون دلار بوده است که با افزایش ۱۰۷ درصدی به رقم ۱۱۹۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است و از این جهت ما شاهد رکوردشکنی صادرات کشور به قاره آفریقا نسبت به سال‌های گذشته بودیم.                                   

پیلتن در مورد طرف‌های عمده صادراتی ج. ا. ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰گفت: کشور غنا با ۳۵۳ میلیون دلار در رتبه اول، آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار در رتبه دوم، نیجریه با ۱۲۵ میلیون دلار در رتبه سوم موزامبیک با ۹۸ میلیون دلار در رتبه چهارم، کنیا با ۷۷ میلیون دلار در رتبه پنجم، سودان با ۷۳ میلیون دلار در رتبه ششم، الجزایر با ۶۷ میلیون دلار در رتبه هفتم، تانزانیا با ۵۵ میلیون دلار، سومالی با ۲۹ میلیون دلار و اتیوپی با ۱۱ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرات ج. ا. ایران به سایر کشورهای آفریقایی در سال ۱۴۰۰ زیر ۱۰ میلیون دلار بوده و به بعضی کشورها هم در سال ۱۴۰۰ صادراتی نداشتیم و می‌توان در این خصوص به برخی از کشورهای آفریقایی مانند بورکینافاسو، کامرون، نیجر، گینه، موریس، آنگولا، سیشل، سیرالئون، کنگو، زیمباوه، نامبیا و گابن اشاره کرد.

 پیلتن با اشاره به اقلام صادراتی ج. ا. ایران به قاره آفریقا و کشورهای ذکر شده گفت: این اقلام شامل شمش از آهن فولاد، مصنوعات از آهن فولاد، اوره، بوتان مایع، پروپان مایع، کفپوش‌ها، پروفیل از آهن یا فولاد و برخی مصالح ساختمانی می‌شود.

به گفته وی واردات ج. ا. ایران در سال 1400 از قاره آفریقا، حدود 60 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 99 ، 37 درصد کاهش داشته است. طرف‌های وارداتی ج. ا. ایران در سال ۱۴۰۰  از قاره آفریقا به ترتیب تانزانیا، غنا، اتیوپی آفریقای جنوبی و کنیا بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با تحلیل شرایط و دلایل افزایش صادرات ج. ا. ایران به قاره آفریقا و کسب رکورد جدید در این حوزه گفت: در برخی زمینه‌ها در کشور سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته و تولیدات محصولاتی مانند آهن، فولاد، لوله و همچنین پروفیل رو به افزایش است و در نهایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان به سمت شناسایی بازارهای جدید حرکت کرده و همچنین توانایی شرکت‌های ایرانی در انطباق شرایط خود با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها بوده و همچنین کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز تاثیر داشته است و صد البته تلاش بخش خصوصی و دولتی از سال‌های قبل در زمینه فعالیت‌های مربوط به تحقیقات بازار، بازاریابی، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری، جذب هیات‌های تجاری مختلف و همچنین برگزاری رویدادها بین دولت ج. ا. ایران و دولت‌های آفریقایی در قالب کمیسیون‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی‌، رایزنی‌هایی که در چارچوب دیپلماسی تجاری ج. ا. ایران با کشورهای آفریقایی در سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین در سطح وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ج. ا. ایران در کشورهای آفریقایی بوده را می‌توان از جمله مهمترین دلایل و عوامل رسیدن به این حد نصاب جدید صادرات ایران به قاره آفریقا از طرف ایران عنوان کرد.

پیلتن ادامه داد:  از طرف دیگر برنامه‌های توسعه‌محوری که در برخی از کشورهای آفریقایی در دستور کار قرار گرفته و نیازهای بیشتر و جدیدتری که در این کشور ها ایجاد شده نیز در افزایش صادرات ج. ا. ایران به این کشورها موثر واقع شده است.

پیلتن ادامه داد: ما در سازمان توسعه تجارت ایران معتقد هستیم ظرفیت افزایش روابط تجاری ج. ا. ایران با کشورهای آفریقایی به ویژه در حوزه صادرات، بیشتر از سطح موجود و تا پنج برابر قابل افزایش است؛ به همین دلیل برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار گرفته و با همکاری معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و همچنین نمایندگی‌های ج. ا. ایران در کشورهای آفریقایی قرار است این برنامه‌ها در سطح بالاتری نسبت به گذشته دنبال شود.

وی ادامه داد: با شرایط جدیدی که هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد شده و با تاکیدات و سیاست‌های دولت جدید در زمینه افزایش سطح همکاری‌ با کشورهای آفریقایی و با برنامه‌ریزی و تلاش‌هایی که در چارچوب ستاد آفریقا و همچنین کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا در سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه تسهیل زیرساخت‌های تجاری و افزایش رویدادهای تجاری در حال انجام است، این امیدواری وجود دارد که روابط تجاری با کشورهای آفریقایی افزایش یابد.

پیلتن در پایان گفت: از جمله اقدامات مهمی که در دولت جدید و در سازمان توسعه تجارت ایران اتفاق افتاده، ایجاد یک دفتر جدید و مستقل ویژه روابط تجاری با قاره آفریقاست که این اقدام می‌تواند در زمینه تحقق برنامه‌های کشور در قاره آفریقا بسیار موثر واقع شود.

پایان/

۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۵
کد خبر: 18435

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =