فوران خشم علیه نفوذ فرانسه در قاره آفریقا

تحلیلگران معتقدند کودتاهای آفریقا چارچوب نقشه ژئوپلتیک جدیدی را برای این قاره پایه گذاری می کند که فرانسه بزرگترین بازنده آن خواهد بود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در گزارش خود درباره تحولات قاره آفریقا نوشت، کودتاهای نظامی در قاره آفریقا ادامه دارد. به نظر می رسد این کودتاها در آینده نزدیک هم پایان نخواهد یافت. این کودتاها بیانگر خشم روزافزون مردم منطقه و تمایل بالای آنها برای تغییر است. پس از کودتای نیجر اعلام شد که نظامیان حکومت را در گابن هم در دست گرفته اند.

این کودتاها بیشتر در مناطقی رخ می دهد که نفوذ فرانسه در آنها بالا است. از جمله این مناطق نیجر، مالی، چاد، بورکینافاسو و آفریقای مرکزی است. این کشورها به دلیل دارا بودن منابع طبیعی گسترده از جمله نفت، اورانیوم و طلا، همواره مورد طمع استعمارگران غربی به ویژه فرانسه واقع شده اند.

العهد افزود: وجه مشترک گابن با بیشتر کشورهای آفریقایی داشتن منابع عظیم انرژی است. میانگین درآمد سرانه این کشور به لطف داشتن ثروت های نفتی، طلا و اورانیوم از دیگر کشورهای آفریقایی بالاتر است. این کشو دارای روابط تجاری با شماری از کشورها از جمله آمریکا، چین و روسیه و به طور ویژه فرانسه است و حتی عضو اوپک نیز می باشد.

از زمان استقلال گابن تاکنون، فرانسه در ترسیم چارچوب قدرت در این کشور نقش سرنوشت سازی بازی کرده و همیشه کاخ الیزه پشتیبان خاندان حاکم در گابن بوده است.

فوران خشم علیه نفوذ فرانسه در قاره آفریقا

کارشناسان بر این باورند که اوضاع ناگوار گابن در سایه حکومت «بونگو» سبب خشم مخالفان به ویژه اقشار جوان این کشور شده است. جوانان به دنبال رهایی از طبقه حاکم بر این کشور هستند که به کشورهای خارجی به ویژه فرانسه سرسپرده اند.

در این زمینه «معزه حضره» تحلیلگر سودانی و کارشناس مسائل قاره آفریقا به تارنمای العهد گفت گذشته از دلایل داخلی و خارجی رخ دادن کودتاها در قاره آفریقا، قطعا این کودتاها ترسیم گر مرحله جدیدی است که فرانسه در چارچوب نقشه ژئوپلتیک جدید بزرگترین بازنده آن خواهد بود.

وی افزود این کودتاها تغییرات واقعی در قاره آفریقا به وجود خواهد آورد. اگر چه ممکن است برخی بر روی کودتاهای نظامی در قاره آفریقا حساب باز کند اما بسیاری دیگر تغییرات سیاسی و اقتصادی از طریق رهایی از سلطه گری غرب و ایجاد همکاری با چین و روسیه پیش بینی می کنند؛ به نحوی که این تغییرات در چارچوب ائتلاف سازی جدید مبتنی بر چندجانبه گرایی و منافع مشترک به جای یکجانبه گرایی و انحصار سیاسی قدرت های بزرگ اجرا می شود.

پایان/

۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27327

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =