سیگنال تند به بازار جهانی نفت خام

سیاست کنترل قیمت نفت موجب شد تا ذخایر راهبردی نفت آمریکا به پایین‌ ترین حد در ۴۰ سال گذشته کاهش یابد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، واشنگتن سال گذشته دولت ایالات متحده بی وقفه از ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) به فروش رسانده است. این اقدام با هدف جلوگیری کردن از افزایش بیشتر قیمت انرژی صورت گرفت. این درحالی است که معمولا دولت ها نمی توانند برای همیشه از ذخایر نفت استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، آمریکا طی سال گذشته نزدیک به ۱۱۵ میلیون بشکه نفت خام به بازار عرضه کرده است. این فروش از اواسط ماه مه به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. با نگاهی به این آمار مشخص می شود که ایالات متحده بیش از تولید بیشتر کشورهای متوسط ​​اوپک همچون الجزایر یا آنگولا، از ذخایر خود بشکه‌های بیشتری می‌فروشد.

SPR شامل دو نوع نفت خام است: متوسط ​​ترش که کیفیتی مشابه نفت خام پمپاژ شده از سوی روسیه، اکثر کشورهای خاورمیانه و ونزوئلا دارد. نوع دیگر آن نیز نفت خام سبک شیرین است.

تجزیه و تحلیل بلومبرگ از داده های رسمی نشان می دهد که ۸۵ درصد از نفت فروخته شده از SPR در سال گذشته متوسط ​​ترش بوده است. این اقدام دولت مقدار این نوع نفت خام در ذخایر را به طرز چشمگیری کاهش داده است.

با وجود انجام طولانی مدت این اقدام بی سایقه از سوی دولت بایدن، قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است و بسیاری از کارشناسان از تداوم افزایش قیمت ها سخن می گویند.

اگر واشنگتن به سرعت فعلی به فروش ذخایر نفتی خود ادامه دهد، این ذخایر تا پایان اکتبر، به کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته یعنی ۳۵۸ میلیون بشکه کاهش می یابد.

براساس گزارش ها یک سال پیش، میزان ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در چهار مخزن در تگزاس و لوئیزیانا حدود ۶۲۱ میلیون بشکه بود.

بررسی بازار کنونی نفت نشان می دهد دشوار است که واشنگتن بتواند فروش خود را در ماه اکتبر متوقف کند. در گزارش بلومبرگ آمده است توقف عرضه اضافی به معنای کاهش سریع ذخایر است و فشار بیشتری را بر روند صعودی قیمت نفت وارد می کند.

بر اساس برآوردهای OilX ذخایر استراتزیک آمریکا تا پایان اکتبر تنها ۱۷۹ میلیون بشکه نفت خام متوسط ​​ترش را در اختیار خواهد داشت. این بدان معناست که در دوره ژوئن ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۲، ایالات متحده احتمالاً حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون بشکه نفت خام متوسط ​​از این ذخایر خود به فروش خواهد رساند.

پابان/

۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 19959

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =