استفاده پیچیده روسیه از اهرم گاز با کاهش صادرات مصنوعات خاص

روسیه در واکنش به تحریم های کشورهای غربی یک اقدام گازی دیگر را به اجرا گذاشته است که باعث افزایش شدید قیمت کالاهای با فناوری بالا خواهد شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، مسکو صادرات برخی گازهای مهم و اصلی برای تولید تراشه را محدود کرد.

این اقدام کرملین در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا که صادرات فناوری به روسیه را هدف قرار می‌دهد، در دستور کار قرار گرفت.

به نوشته این رسانه روسی، مسکو صادرات گازهای گازهای نجیب (یا گازهای کمیاب) از جمله نئون را به عنوان پاسخی آشکار به دور پنجم تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا  محدود کرده است.

در مصوبه دولت روسیه آمده است که به پیشنهاد وزارت صنعت و تجارت تا ۱۰ آذرماه سال جاری صادرات این گازهای کمیاب و مهم در برخی صنایع منوط به تصویب دولت خواهد بود.

گازهای نجیب یا بی اثر گازهایی همچون نئون، آرگون، زنون، و غیره هستند که نقش حیاتی را در فرآیند تولید نیمه هادی دارند. نیمه هادی ها برای ساخت ریزتراشه های مورد نیاز برای وسایل، خودروها و لوازم خانگی استفاده می شوند.

Russia restricts export of gas essential for semiconductor production -  Then24

در ماه آوریل، اتحادیه اروپا صادرات نیمه هادی ها، ماشین آلات و سایر تجهیزات به روسیه را به عنوان بخشی از بسته پنجم تحریم ها ممنوع کرد. ارزش این گروه صادراتی به ۱۰ میلیارد یورو می رسید.

روزنامه ایزوستیا به نقل از منابع خود در دولت عنوان داشت که مسکو می خواهد به کشورهای به اصطلاح غیر دوست یادآوری کند که آنها نیز در زمینه تولید نیمه هادی به صادرات روسیه وابسته هستند.

ایزوستیا تاکید کرد که روسیه تا ۳۰ درصد از نئون مصرفی جهان را تامین می کند.

کمبود جهانی نیمه هادی ها از ابتدای همه گیری ویروس کرونا وجود داشته است و به بروز مشکلات در زنجیره تامین و توقف موقت تولید برخی صنایع و از جمله شرکت های خودروسازی منجر شد. پس از کرونا، جنگ در اوکراین هم این مشکل را تشدید کرد.

 اوکراین نیز یکی از صادرکنندگان بزرگ نئون جهان است که عرضه این گاز به بازار جهانی را متوقف کرده است و همین امر قیمت آن را به شدت افزایش داده است.

چین و ژاپن از جمله دیگر تولیدکنندگان اصلی این گازهای نجیب هستند، اما تولیدات آن ها به صورت عمده در داخل کشورشان مصرف می شود.

پایان/

۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 19526

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =