دلارزدایی، اولویت مالی روسیه است

نخست وزیر روسیه می گوید که دلارزدایی از اقتصاد روسیه مهمترین هدف و اولویت مالی کاخ کرملین است.

به گزارش تحریریه، «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه روز گذشته در یک کنفرانس ویدئویی با شورای کشورهای مستقل مشترک المنافع اظهار داشت که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی از ارزهای خود به عنوان ابزار باج خواهی استفاده می کنند.

این مقام ارشد روسیه تصریح کرد: دلار و یورو به طور فزاینده ای به عنوان ابزار فشار سیاسی و باج خواهی اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرند و اکنون هم روسیه مورد هدف قرار گرفته است.

به اعتقاد نخست وزیر روسیه، کاخ کرملین در مواجهه با تحریم ها باید تعامل با شرکای خود را تقویت کند و از مکانیسم های چندجانبه استفاده فعال تر و بیشتری کند. وی افزود به ویژه، توافقاتی باید در مورد منطقه آزاد تجاری، همکاری در حمل و نقل و لجستیک و همچنین استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل بین کشورهای CIS حاصل شود.

نخست وزیر تأکید کرد که «تمرکز روسیه بر دلارزدایی» است که به معنای حذف استفاده از ارز آمریکا در تسویه حساب ها باقیمانده این کشور می باشد.

Moscow outlines financial priorities

سیاست های مسکو موجب شده است به رغم وقوع جنگ روبل در برابر دلار آمریکا به بالاترین سطح چهار ساله خود رسید.

در دو ماه گذشته، روسیه با تعداد بی‌سابقه‌ای از محدودیت‌های اقتصادی، از مسدود کردن ذخایر خارجی این کشور تا ممنوعیت معاملات با موسسات مالی خود روبرو شده است. در نتیجه تحریم ها، بسیاری از شرکت های غربی تصمیم گرفتند که فعالیت تجاری خود را در این کشور متوقف کنند. در همین راستا روسیه ممکن است با نقص فنی در اجرای تعهدات مالی خود مواجه شود، زیرا ایالات متحده تهدید کرده است که پرداخت های اوراق قرضه دلاری خود را برای مسکو مسدود خواهد کرد.

با این حال، اقدامات متقابل روسیه، مانند کنترل سرمایه، افزایش شدید نرخ بهره و مکانیسم جدید پرداخت گاز مبتنی بر روبل به ثبات اقتصادی این کشور کمک کرد و حتی موجب شده است که ارزش روبل تا سطح رکورد چهار ساله خود افزایش یابد.

پایان/

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 19204

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =